Är ny här och fått upp intresset för investeringar.
Har indexfonder på min vanliga bank på ett ISK konto där jag sparat i cirka 5år och har kommit upp i 160K som har fått sköta sig självt under dessa 5år.
Precis lyssnat på avsnitt 99 och 4 hinkar principen, är alltså helt grön.
Jag börjar nu studera i 3,5år och kommer max kunna investera 1.000-2.000 i månaden under studietiden.
Jag har en buffert på 150K.
Tanken är att investera 100K av dessa och ha 50K i buffert på sparkonto.
Pengarna i mina indexfonder är tanken att inte röra på 10+ år och de 100K jag vill investera ska inte röras på 5+år.
Så till mina frågor…
Hur ska jag fördela mina pengar?
LYSA? 100K?
Hur mycket buffert? 50K?
Hur mycket rena aktier?
Ska jag flytta över index fonder från min vanliga bank till tex avanza/lysa?
Lysa är bra att komma igång med. Om du ändå har kommit igång med någon bra indexfond så kan du fortsätta med det.
Här är fyra globala indexfonder som brukar rekommenderas Länsförsäkringar Global Index, Avanza Global, DNB Global Indeks S, Swedbank Robur Access Global A.
Jag själv började med Lysa och slutade sedan att månadsspara i Lysa.
Sen började jag månadsspara i globala indexfonder istället.
Nu har du inte skrivit fördelningen. Har du dessa på Swedbank nu? Jag skulle hellre ha valt Swedbank Robur Access Global A som huvuddelen av ditt sparande det är en bra global indexfond. Du kan fortsätta ha det på Swedbank.
Swedbank Robur Access USA 59K
*Swedbank Robur Access Sverige A 36K
*Splitan aktiefond investmentbolag 32K
*Swedbank Robur Access USA A 25K
*Swedbank Robur USA 11K
Eventuellt byta ut Swedbank Robur Acess USA mot Swedbank Robur Access Global A?
Jag antar att detta är för att få en mer spridning?
De 100K jag vill investera tänker du stora globala indexfonder på det också? (De 4 du rekommendera).
Ja jag tänker att en global indexfond för allt i ditt fall Swedbank Robur Access Global A 80-100%. Sen kan du ha vad du vill i lekhinken.
Jag har själv:
Länsförsäkringar Global Index ca 86,5% Lysa bred ca 3,5%
Lekhinken ca 10% i den har jag:
Swedbank Robur Technology A
DNB Teknologi S
AMF Aktiefond Nordamerika
Du rekommenderar att sälja mina fonder och investera pengarna i Swedbank Robur Access Global A?
Även investera mina övriga 100K i Swedbank Robur Access Global A?
En anna fråga:
Min tanke är att flytta över allt till avanza och därifrån investera om i global indexfond.
100K ligger redan i sparkonto på avanza, tycker avanza är lättare och roligare att ha att göra med än swedbank.
Finns det några nackdelar med att flytta över det till avanza? Kostnader? Bara att tuta och köra?
Jag har mina aktiefonder på Avanza. Nej det finns ingen nackdel att ha på Avanza. Sparandet i buffert kan du välja att ha på en nischbank med hög ränta.
Jag vill fylla på mer i Länsförsäkringar Global Index istället för Lysa i och med att jag inte gillar Sverige delen i Lysa. Om man får välja lägre Sverige del i Lysa så känns det mer aktuellt att fortsätta månadsspara igen.
Inte flytten till just Avanza, men att flytta pengar mellan banker är i dagsläget en sak som kan strula. Just utflytt till Avanza är inte det som skapar problem.
Men den dagen du vill flytta över dina pengar till Swedbank eller annan bank så kan de fråga var du fått pengarna ifrån.
Då är det bra om du kör screen shots på dina transaktioner nu och sparar dem och framtida årsredovisningar från Avanza.
Detta kan vara bra att kunna visa upp OM det efterfrågas i framtiden.