Jag har sparat 1 miljon på bank, (3,4% ränta) för att installera VA i stugan. Det visar sig nu att det kommer ta minst ytterligare sju år innan det blir aktuellt. Tänker då investera hälften, 500 tkr, i tex ISK hos Avanza. Mina frågor är: Är det en god idé? Ska jag sätta in allt på en gång eller i portioner?
Hej!
Om tidshorisonten är 7år, så är aktier att föredra. Alternativt räntebärande papper.
Hurvida du investerar allt på en gång eller sprider ut köpen över 6-12månader har mindre betydelse.
Evidensbaserat ska kapital in på marknaden så fort som möjligt. Skapar det huvudbry, ska du dela upp köpen.
Köp brett, och diversifiera
Jag hade lagt pengarna i ett sparkonto hos ex Borgo, Landshypotek, Lunar eller SBAB om jag vet att jag behöver pengarna. Bara sådant som man är beredd att förlora upp till 100% av ska in på börsen.
Om det prompt ska in på börsen ändå så kör så brett som möjligt. Exempelvis Storebrand Global All Countries, Avanza Global eller Opti/Lysa.
Isk och 70% i en global indexfond. 30% i räntefond eller sparkonto. Sänk därefter aktiedelen med 10% för varje år du närmar dig uttag av pengarna. Sista 1-2 åren enbart sparkonto.
Har du sett detta avsnittet av RikaTillsammans-podden? Om inte så rekommenderar jag att du gör det.
Det är en god idé att lägga hälften i fonder, då 7 år är långt tid till dess. Dessutom är det bara hälften av pengarna. När det gäller om du ska investera allt direkt eller dela upp, kolla på avsnittet som länkades av Asp. Sammanfattat så är det bästa strategin att du investera allt samtidigt för att börsen tenderar att gå upp och ju tidigare din investering är i börsen desto mer avkastning bör du få. Däremot så blir många mer nojig och tenderar att dra ut sina investeringar när man ser hela sin investering gå ner (speciellt när man har investerat allt samtidigt). Om man vet att man kan bli nojig så är det bättre att sprida ut.
En idé är att använda pengarna till amortering. Räntan är just nu ca fem procent på bolån.
Om du har en fix tidpunkt där du måste använda investerade pengar hade jag tagit rådet med sparkonto eller liknande inlåst garanterad avkastning. Både räntefonder och aktier kan ju tillfälligt crasha och ta lång tid på att återhämta sig.
Om du är mer sugen på avkastning och kan va utan vatten i stugan i värsta fall är det rådet med aktiefonder som låter bäst.
Lycka till
Om det är garanterat att man kan plocka ut samma summa i lån om 7 år. Oklart.