Investera 500.000 kr

Hej! Jag har ett någorlunda lyxproblem som jag skulle behöva bolla med folk här i forumet.

Jag har nyligen fått ett arv på 500.000kr och jag vet inte riktigt hur jag ska investera dessa pengar i detta ekonomiska klimat med inflation, fallande börs o.s.v

Jag äger i dagsläget en lägenhet med en belåningsgrad på 42% och jag har även ett sparande i aktier och fonder som jag varje månad sparar 10% av min lön på. Är även skuldfri så jag undrar om ni har något tips/råd/ eller idéer om hur man kan använda/ investera dessa pengar?

Jag vet däremot att jag inte vill investera dem på börsen utan att jag vill använda dem inom de närmsta 5 åren. Jag är 32 år och kommer om några år skaffa familj.

Tack för svar och idéer!

Vänliga hälsningar
Tomas

Vore inte det bästa att amortera utifrån det du beskriver?

Vad vill du använda de till inom fem år? Ny bostad, dvs du kommer få ut pengarna från bostadsförsäljning? Isåfall inte dumt att amortera.

Annars kan du få 3 % ränta på sparkonto, du kan ju alltid dela upp det - amortera ner med en del men ha en del fri till ditt förfogande genom sparkonto.

1 gillning

Jag håller med, amortering eller (om du behöver ha dem likvida) sparkonto med så hög ränta som möjligt och insättningsgaranti.

Har du övervägt att investera en del av arvet och minska månadssparandet för att “fylla på” upp till 500.000 igen, för att ge investeringarna en boost och öka din tid i marknaden? Så hade jag gjort.

Sen förstår jag inte helt hur din investeringsstrategi såg ut innan arvet kom, men det kanske var känt hur mycket du skulle ärva och ungefär när? Annars borde väl pengarna som gått in på börsen ha åkt in på sparkonto, för att bygga upp de här ca 500.000 som du behöver inom 5 år?

Hej!

Min investeringsstrategi såg ut:

1. Inga lån
  2. Amortera
  3. spara 10% i aktier/fonder långsiktigt.
  4. spara 13% av min lön på ett vanligt sparkonto

Jag skulle nog vilja lägga en del av arvet i något som har låg risk som kan ge en viss avkastning men där jag kan plocka ut pengarna när jag vill.

Hälsningar
Tomas

Handelsbanken bunden placering privat:

Jag skulle välja den 2-åriga, om inte ditt lån är högre än 3%.

1 gillning