Hej! Detta känns som en lite dum fråga men skulle ändå vara tacksam för ett tydligt svar.
Mitt aktiebolag har 25000 i aktiekapital och som jag förstår det får man inte komma under hälften av detta i eget kapital, åtminstone inte om man vill slippa krångel. Jag har ett företagskonto i en av de större bankerna. Där har jag ordnat bankintyg, har bankgiro osv.
Problemet är att mina 25000 sitter där, i princip utan ränta. Får jag flytta dessa pengar fritt till ett sparkonto (för företag) i en mindre bank? Kan jag alltså tömma kontot i min “huvudbank” eller kommer det skicka signaler som om mitt aktiekapital är förbrukat? Måste jag alltid ha en viss summa kvar där?
Detta har du missuppfattat totalt. Du behöver inte ha några specifika pengar spärrade över huvudtaget. Använder du pengarna till att exempelvis köpa en maskin till företaget, finns ju kapitalet kvar i företaget fast i annan form.
Säg däremot att företaget går med förlust och att företaget har 50 000 kr mer i skulder än tillgångar. Då hjälper det inte att du har 25 000 på ett konto. Aktiekapitalet är förbrukat i alla fall.
Släpp fixeringen vid att aktiekapitalet skall finnas på ett konto. Det är betydligt mer komplicerat än så.