Jag har precis kommit igång med mitt nystartade företag (AB, egenkonsult) där jag för närvarande försöker komma igång med allt det innebär (redovisning, moms, avgifter m.m.).
Kör Bokio som redovisningstjänst och har även företagskonto via Bokio/Svea Ekonomi, se urklipp nedanför. I samband med bildandet av AB sattes aktiekapitalet in på företagskontot (-1930) där det bokfördes.
När väl första utbetalningen från kund (via bankgiro till företagskontot) sker, hur åtskiljs det befintliga aktiekapitalet (saldo runt ~20kSEK) som består av redan skattade pengar och inbetalningen (som är obeskattad)?
Inbetalningen kommer såklart bokföras, men om jag vid ett senare tillfälle tar en omkostnad eller tar ut lön från företagskontot, hur kan jag senare styrka att aktiekapitalet i AB fortfarande är intakt?
Ska (eller kan) man flytta aktiekapitalet till ett annat konto för att hålla isär aktiekapitalet från övriga poster eller är detta ett icke-problem? Ställde frågan till Bokio support men fick tyvärr inget klockrent svar.
Det är ett icke-problem, du bokför ju aktiekapitalet som just aktiekapital och intäkterna bokförs som intäkter. De ligger alltså separerade i bokföringen, även om pengarna på banken “blandas”.
Pengar på banken är en sak, redovisningen av aktiekapitalet en annan
Det finns reglerat att halva aktiekapitalet inte får förbrukas. Dock innebär det inte att du inte skulle kunna nyttja pengarna, du skulle kunna köpa en dator för 25000 kr och skriva av den på 3 år. Dock får dina tillgångar inte förbrukas under halva aktiekapitalet, vilket det inte gör om du samtidigt får intäkter till bolaget.
Skulle du mot förmodan råka hamna under 12500 kr i tillgångar (balansräkningen) så får du stöta till med aktiekapital från egen privat ficka.
Du kan läsa lite om hur du gör på tex Fortnoxs hemsida vid diverse bokningar.
Tyvärr är det dock ingen vidare ide att du lägger tiden på att bokföra själv. Kommer spara dig tid och pengar om du redan från start hittar någon som sköter det åt dig då du redan har det svårt med att få grepp om grunden.