Starta "dotterbolag" på följande vis?

Jag och två kollegor ska starta ett gemensamt AB. Vi har idag varsitt AB som vi vill ska stå som ägare för det nya . Fördelning aktier 34/33/33 %.

Är det ok att starta på följande vis.

1. Jag som privatperson registrerar mig som ägare (tänkt via bokio för smidighetens skull).,betalar och sätter in kapital via mitt egna ab.
  2. När allt är registrerat lägger jag om bolaget till mitt egna bolag
  3. Övriga köper in sina andelar från respektive bolag

Förstår att alternativet är att registrera mitt ab som ägare direkt via bolagsverket men jag tyckte att bokios tjänst var smidig för att få bankintyg och liknande direkt. Vi behöver komma igång relativt snabbt.

Passar på och stället en fråga i övrigt, ser ni några nackdelar med upplägget 34/33/33 via våra egna ab som ägare till det nya företaget rent ekonomiskt. Vi vill kunna skjuta in pengar från respektive bolag till det nya.

tack!

Hej,
Inte helt säker, men min magkänsla säger mig att om det är du som privatperson som stiftar bolaget och därmed tecknar aktierna så kan du inte använda ditt egna AB:s kapital för att sätta in aktiekapitalet för det nya bolaget. Det låter som att det blir ett förbjudet lån från ditt egna AB till dig som ägare av ditt egna AB.

R

2 gillningar

Ja men så är det nog. Tänkte att jag lägger ju över bolaget till mitt ab när det är registrerat , pengarna från AB läggs aldrig över till mig som privatperson utan direkt till Bokio i detta fall.

Inga fler kloka råd ?

Hej igen
Är det ett lagerbolag via Bokio?
Finns det någon anledning till varför du inte köper/registrerar nya bolaget genom ditt eget AB, och sedan säljer andelar till dina två vänner?

1 gillning

Nej det är inte lagerbolag.

Det enda skälet till att jag tänkte starta via bokio var att det går fortare samt att vi ska använda bokio i bolaget. När man startar bolag via verksamt så minns jag att man behövde Ringa bank för diverse intyg osv.

egentligen kunde min ursprungliga fråga förenklas… Är det ok att starta ett bolag i privat namn med bolags X pengar, för att sedan skriva över det nya bolaget till bolag X.
(förstår att detta låter onödigt)

Hej

Tog hjälp av ChatGPT, så med det i åtanke dock, fick jag följande:

Nej, enligt svensk aktiebolagslag (ABL) får du inte använda ett aktiebolags medel för att finansiera aktiekapitalet i ett nybildat bolag om det nya bolaget ännu inte är kopplat till det ursprungliga bolaget.
Med referens till bl.a. §17 kap. ABL om Förbud mot förtäckt värdeöverföring samt §21 kap. ABL om Låneförbudet (det jag tidigare var inne på om förbjudet lån till aktieägare i ett aktiebolag).

Mitt antagande är att det landar i att, om du vill starta det via Bokio och de endast tillåter att det är du som privatperson som registrerar bolaget i första hand, gör detta via Bokio, stiftar och bildar samt betalar in aktiekapitalet till det nya bolaget med dina egna privata pengar.
När bolaget sedan är registrerat så säljer och överlåter du x% av det nya bolaget till ditt eget bolag och kan då betala x% av aktiekapitalet från ditt ursprungliga bolags pengar till dig själv. Samma gäller dina vänner som också ska äga en andel av det nya gemensamma bolaget.

R

Det va en smidigare lösning, vet inte varför jag inte tänkte så själv från början :sweat_smile: Nu gjorde jag registrering via verksam ändå, ibland blir tänkta genvägar omvägar… tack för svar !