God kväll!
Är i startgroparna av att dra igång ett aktiebolag med en kollega.
Idag har vi båda varsitt aktiebolag där vi agerar enmanskonsulter i byggbranschen.
Båda har långvariga uppdrag som det är idag och vi vill, göra detta ihop för att kunna fronta med ETT varumärke, täcka fler teknikområden, och så småningom komma åt större avtal då vi kan dra nytta av varandras CV:n/erfarenheter tillsammans.
Min fråga gäller uppstarten av bolaget.
Kan jag som äger AB (1), starta AB (3) med att betala in aktiekapitalet (25 000 kr) från AB(1) för att sedan ‘‘sälja’’ hälften av andelarna till min kompis AB(2).
Min uppfattning då är att vid uppstartskedet blir AB(3) en dotter till AB(1) och när vi delar upp aktierna i AB(3) blir det ett intressebolag då vi kommer äga 50% vardera i det? Är det korrekt uppfattat?
Jag vill starta detta nu, för att kunna låsa namn/varumärke och förbereda med sociala kanaler och ha allt ‘‘up and running’’ så att när vi vill växla över kan vi göra det sömlöst.
Övertänker jag detta? Kan ni komma med tips o tricks? Kan man på ett enklare sätt starta aktiebolag(3) ihop utan att den ena först startar och sen delar med sig/säljer 50% som jag beskrev ovan?
Allt gott!