Jag har i dagsläget endast en fond (LF Global idxnära) där jag lägger det mesta av mitt sparande
Pensionssparande, barnsparande och långsiktigt sparande på 3 separata ISK:n på Avanza. Mitt sparande liknar väl lite av hinkprincipen, fast kanske inte fullt ut…
Bör jag komplettera med ytterligare en portfölj/fond i någon av dessa portföljer eller är det tillräckligt bra att ha allt samlat i samma fond fördelat på dessa konton?
Går jag miste om att exempelvis inte få med bolag i Sverige?
Ska jag peta in ytterligare en fond tycker ni i någon av ”portföljerna”?
AMF småbolag för lite högre risk, spiltan aktiefond investmentbolag för att få med lite guldkorn som inte finns med på börsen (onoterade innehav hos respektive investmentbolag)
@janbolmeson finns det nån särskild anledning varför du kör 10% SEB hållbarhet fond när den har avgift på 1,3%? När man kan köra Plus allas bolag Sverige för 0,2%?
Okej då. Jag tänker för att det ska likna market cap. Tillväxtmarknader är typ 10 % av det totala. Men det är klart att vi kan avrunda. Sorry för missen med “Indexnära”
Gäller dessa tillägg av fonder alla mina olika portföljer till barnspar, pension och långsiktigt sparande, eller bör någon endast innehålla LF Global idxnära?
Jag skulle säga att det gäller alla. Jag är ganska säker på att det kommer bli “basportföljen” för 100 % aktier för de kommande åren. Se gärna diskussionen här: “Globala barnportföljen 2021”