Jag är ganska ny i spelet och har en mamma som ska gå i pension inom ett år. Hon har pensionssparat, men mestadels kommer inte via privat sparande. Jag funderar på om det är en bra ide att låta henne investera en del av sparkapitalet i fonder (index, blandfonder) eller är det “för sent” så att säga och det är bättre att ha dem på sparkonto? Funderar även på om utdelningsfonder kan vara en idé.
Visst kan hon spara lite gran för att få lite extra pengar.
Men hon ska absolut inte spara aggressivt. I den åldern ska hon så mycket som möjligt njuta av livet. Man vet ju inte om man har 25 eller 10 år kvar i den åldern.