Hej! Jag har suttit och läst igenom diverse trådar och det har gett mig nya kunskaper.
Jag är nyfiken på era åsikter när det kommer till att investera i fonder.
Som det ser ut nu har jag diverse olika fonder och ett kapital på ca 200k. Min fråga är hur många olika fonder är vettigt att ha?
Är det mer värt att bara ha en t.ex lf global index och lägga allt där? Tanken är att spara på lång horisont. Kommer sätta in ytterligare runt 500k och ett konstant månadsspar på runt 3-4k/mån.
Ska man även välja t.ex global index usa?
Tacksam om någon skulle vilja ge tips hur många fonder är lämpligt att ha!
Min tanke är att inte krångla till det onödigt mycket.
En basportfölj kan se ut så här:
80% global Index
10% globala småbolag
10% tillväxtmarknader.
Med Usa index får du till stor del samma innehav som redan finns i global Index. Jag sparar dock 10% i en sån också då jag tror Usa kommer gå starkt under Trump så värt att ha lite extra. Jag kör så här:
65% DNB global Indeks
10% Handelsbanken globala småbolag index
10% Spiltan Globalfond Investmentbolag
10% LF USA Index
5% DNB Global Emerging Markets Indeks
Global, global, global, global, och lite extra USA.
Eftersom global är viktat mest mot USA så kan du tänka dig att lägga till en USA fond blir som en hävstång för dig, alltså att du kan få högre procentuell vinst, men du kan även förlora mer om det går dåligt för USA.
Det räcker med LF Global så sköter de allt, slipper du tänka på fördelning mellan olika fonder eller länder.
Den har 75% USA det räcker gott för både riskspridning och avkastning.
Det är marknadsvikt för utvecklade marknader.
Allt beror på hur mycket du vill trixa med det. Jag har 1st globalfond numera(även om jag ibland blir lite sugen på t.ex en teknik fond).
För mig handlat det om att hålla det enkelt och bra. Det bästa man kan göra, enligt mig, är att ha 80-100% i en globalfond. Då har man i alla fall gjort rätt till 80-100% oberoende av utfallet på börsen.
Ju fler fonder man har, ju större risk att göra dåliga val och tro att man kan mer/är smartare än man egentligen är(jag tror ibland att jag är smartare/bättre än jag är, så det skyddar mig från mig själv )
Ang lite dyrare nischade fonder som teknik, finans osv kan man lägga de i PPM ofta till kraftig rabatt. Jag kör en finansfond 10% resten Såfa, kostnaden är 0.39% för nischade fonden, tror total avgift var nånstans mellan 2.6-2.8% inne på min banks ISK.