Investera i LYSA & Indexfond samtidigt?

Hej! :slight_smile:

Jag är en kille på 24 år som har investerat i snart tre år. Jag har (som de flesta andra) gjort mycket misstag i början av min investeringskarriär då jag försökte tajma aktier osv. Jag håller i dagsläget på att, sakta men säkert, fördela om min portfölj.

Min fråga jag har är: Finns det någon motivation bakom att investera i både LYSA (eller annan fondrobot) samtidigt som man investerar i t.ex. LF Global eller andra indexfonder? Eller ska man helst bara ha det ena eller det andra?

Det finns ju aspekten av att det “känns” säkrare att inte ha alla pengar i samma fond eller robot. Men rent objektivt vet jag inte om det finns någon fördel med att kombinera fondrobot och indexfonder.

Tacksam för svar! :smiley:

2 gillningar

Kan ju vara bra om man ha kli i fingrarna att använda sitt avanza konto som en lekhink :slight_smile:

3 gillningar

Ingen stor fördel, ingen stor nackdel. Kör på :slight_smile:

5 gillningar

Finns inget rätt eller fel.

2 gillningar

har både och eftersom att ha ett sparande i lf bank ger andra kundförmåner där

2 gillningar

Det är ju nästan samma innehav, så rent teoretiskt är det lika säkert.

Med det sagt, så har jag personligen mina pengar i två olika globalfonder. Känns tryggare, så varför inte.

2 gillningar

Alltså… vill bara peka på att om du är 24 år, inser att du redan har gjort misstag och har bytt till indexfonder då ligger du typ HÄSTLÄNGDER innan alla andra och innan mig i din ålder. I din ålder var jag, utifrån ett investeringsperspektiv, hur ska jag säga det … dum i huvudet. :see_no_evil::joy:

Så, jag säger bara grattis, grymt jobbat och lycka till. Eller, det behövs inte ens ett lycka till, det kommer gå bra för dig. :slight_smile:

14 gillningar

Jag kör 50% av mitt månadssparande hos Lysa och 50% hos Avanza, vet inte om det är rätt eller fel men det funkar väl bra för mig :wink:

2 gillningar

Tack, det var snälla ord :slight_smile: Mycket bra inspiration har man fått från er podd! Rekommenderar de till de flesta som är intresserade av ämnet :smiley:

4 gillningar

Jag har lysa, men också bl a lf global och lite avanza emerging för att balansera bort lite Sverige (tycker Lysa har för hög andel Sverige).

1 gillning

Kul med en till ”ungdom” på forumet! Tycker du gör rätt, prova ett tag med både och, men tycker du lysa känns smidigast så kan du ju alltid lägga allt innehav där.