Investera klumpsumma i LF Global Index, fondkonto eller ISK?

Ny här på forumet och jag betraktar mig som en nybörjare i investeringssammanhang, hoppas ni har överseende med mina okunskaper.

Jag är 55 år gammal, har alltid sparat men i stort sett uteslutande på vanliga bankkonton med medioker ränta. Sparandet har även bestått i att amortera av mitt boende, nu äger jag mitt hus utan lån. Helt skuldfri för övrigt också.

I samband med att jag bytt bank, gick från Swedbank till LF Bank så började jag månadsspara i ett nyöppnat ISK och då enbart LF Global Indexnära. Nu står jag inför beslutet att sätta in en klumpsumma på 1 MSEK i denna fond, är det smartast att göra det i ett vanligt fondkonto eller genom mitt ISK? Sätter jag pengarna i mitt ISK så blir jag ju schablonbeskattad varje år. Jag har ett ganska långsiktig sparhorisont på 7-10 år. För övrigt är jag ganska ointresserad av investeringar och “lat” av mig, i princip vill jag bara investera pengarna och sedan “glömma bort” dem. Vad tycker forumet, fondkonto eller ISK?

Här kan du leka runt lite med kalkylator för vilket som lönar sig mest, depå eller isk.

Oftast är isk mest lönsamt.

Toppen, den ska jag testa. Tackar för hjälpen.

1 gillning

Välkommen till forumet!
ISK är nog bästa valet.

LF Global index är ett bra val! Täcker större delen av marknaden.

2 gillningar