Har ett isk-konto på LF som ser ut såhär sedan många år, överflyttade tjänstepensioner och gjorde något köp som var helt på impuls i ungdomen vad jag minns… Behöver ha kvar kontot på LF så jag bibehåller kundbild hos banken. Sköter sparanden i huvudsak på andra sätt. Känns så himla dumt (och lite pinsamt), men detta konto har mest glömts bort i alla livets vändningar
Det är ju verkligen inga supersummor här… men kan någon ge råd i hur jag bättre borde fördela dessa pengar? Funderade på att sälja räntefonderna samt ABRDN och lägga in den summan i LF Global istället. Är det iaf vettigare än nuvarande upplägg (har långsiktigt perspektiv)?
Absolut! Tycker du gör helt rätt som skippar de övriga fonderna och placerar om till LF global om du nu behöver ha ett konto hos LF. Brett och billigt för långsiktigt sparande
Har ISK för det jag tänker att jag kommer sälja inom kort. Slipper deklarera varje affär och slipper skatta på vinsten.
Nu har räntan varit låg och då även skatten på ISK. Annars tänker jag att skatten på det du har på kontot är en styggelse. Missar en del ränta på ränta effekt.
Kanske att jag borde överväga att skapa ett fondkonto hos LF och flytta över dessa summor dit? Behöver som sagt ha ett sparande kvar i LF, de lär inte bry sig vilket slags konto jag har. Ifall ett fondkonto idag är bättre avgifts/skattemässigt har jag tyvärr dålig koll på Behöver läsa på. Gäller ju så små summor har jag tänkt - men du har ju såklart rätt!