Investera kortsiktigt ca 2 år

Hej! Jag har ca 1,2 miljoner att investera, men kommer behöva pengarna inom ca 2 år då vi ska bygga ut huset. Vi har 6,2 miljoner i lån idag på fastigheten som är värderad till 14 miljoner. Huset ligger i ett attraktiv område, så utbyggnaden kommer att öka värdet markant. Det är lockande att amortera med tanke på de höga räntorna som varit, just nu amorterar vi inte alls. Men då avkastningen kan bli högre på fonder så tänker jag att det är klokare att investera i lite olika fonder. Sparhorisonten är ju relativt kort, så vad är smartast och hur ska jag tänka?

1 gillning

Sparkonto, med tanke på den korta horisonten.

Fonder är inte alternativ med så kort horisont.

Sparkonto eller amortera beroende på vad som ger bäst ränta.

1 gillning

Jag hade amorterat, du minskar dina kostnader, din belåningsgrad och det är garanterat bra för dig och din familj.

“Investera kortsiktigt” är en oxymoron och inget som är möjligt. Att investera gör man under minst 15 år tycker jag, helst mycket mer.

2 år går ju förbi som en snytning, håll i pengarna. Börsen kan vara nere 40% om 2 år, då förlorar du nästan 500k direkt…

Precis vad alla har skrivit ovan. Sparkonto &/ ammortera.
Jag hade amorterat hälften och bundit det andra i något fördelaktigt sparkonto 1-2 år.

Vad har ni för ränta på lånet? Vi ni få er marginaler i vardagsekonomin hade jag amorterat men är det inte ett problem så hade jag placerat på sparkonto om ni kan hitta ett med ränta som är högre än räntan på lånet.

Hur flexibel är du, måste du bygga om huset om 2 år om börsen utvecklas dåligt tills dess? Måste du använda dessa pengar till det eller kan du öka belåningen och bygga om med lånade pengar istället, du skriver ju också att det kommer öka husets värde markant.

Kommer banken tillåta att du ökar belåningen när det blir dags att bygga om huset. Det påverkar även om du bör amortera nu eller spara på sparkonto, alternativt i börsen.

Ju mindre flexibel du är desto mer begränsad blir du.