Investera pengar på Lysa åt annan

Min svägerska bor och arbetar i England och har en summa pengar på svensk bank som hon gärna skulle investera i Lysa. Tyvärr tillåter inte Lysa att man investerar där om man har skatterättslig hemvist i ett annat land, eftersom det investeras på ISK-konto och sådana är reglerna.

Frågan är ju då om man kan göra en liten work-around: helt enkelt att min svägerska för över pengarna till sin syster, min fru, som skapar ett nytt konto på Lysa där hon lägger de här pengarna tills vidare.

Första frågan: är det här lagligt? Kan Skatteverket börja bråka?

Andra frågan: Man skulle ju i princip vilja sätta upp något slags skuldebrev, eftersom min svägerska vill ha tillbaka sina pengar plus/minus utveckling. Hur skulle ett sådant kunna se ut, med tanke på att själva summan är variabel, kan man koppla det till värdet av innehavet på ett konto istället för en summa?

Brukar inte en av KYC-frågorna vara om man investerar andras medel/om pengarna är ens egna? Går ju alltid att ljuga iof, inget de kan kolla.

Jag skulle säga att det är din svägerska som står för hela risken, väljer ni att bara helt enkelt behandla pengarna som era egna finns det lite hon kan göra.

1 gillning

Man kan ju lösa det med en skuldsedel…

Skuldsedel som @janbolmeson säger om ni verkligen vill hålla på att krångla. Alltså att hon lånar ut pengarna till er till en ränta som motsvarar utvecklingen på kontot.

Men känns det inte som att gå över ån efter vatten? Varför inte bara skaffa en global indexfond på sin nuvarande bank, eller i det land som hon nu bor i? En fondrobot ska vara enkel. När den inte är enkel så förstår jag inte vad det är som lockar med lösningen jämfört med vanliga fonder.

3 gillningar

Det finns en massa teoretiska lösningar på saker, men är inte så självklara längre när push comes to shove :sweat_smile: Men det är ju inget problem för @Conny, så kör på den lösningen om svägerskan accepterar.

Håller med. Skit i Lysa. Köp en global indexfond på banken där pengarna finns så är alla problem lösta på 10 minuter.

5 gillningar

Jag kan nog inte räkna med att hon vill låta de här pengarna ligga tillräckligt länge för att jag skulle förorda 100 % aktiefonder, så då kommer vi till att jag ska sätta ihop en portfölj med en fördelning av aktie- och räntefonder och jag ska se till att den är balanserad och allt vad det innebär. För att inte tala om att min haka sticker ut ordentligt om det skulle gå åt skogen :sweat_smile:
Skulle ju kunna låta henne svara på Lysas frågor ändå, för att luska ut när hon kan tänkas vilja ha pengarna och hur riskbenägen hon är.

Bäst är det att låta bli hålla på med andras pengar. Man kan krångla till det för sig själv ordentligt. Personligen hade jag aldrig tagit på mig den ansvaret . Det är helt onödigt och bäst är det om alla förvaltar egna pengar på sitt sätt och i den landet de bor i. Allt annat är både komplicerat och ger ingetting tillbaks för besväret. :+1:. Pengar är pengar. Det kan ställa till problem både för dig och din svägerska. :+1:

2 gillningar

Word, eller bygg en egen “lysa-portfölj”:

Men om det handlar om ISK så spelar det väl ingen roll om det är Lysa eller en vanlig bank. Problemet är väl personen måste ha skatterättslig hemvist i Sverige för att kunns dra schablon skatten. Det enklaste lösning är väl ett vanligt AF konto om det nu tillåter.

Räntefondens syfte har diskuterats många gånger här på forumet. Många tycker att det är lika bra i dagens klimat att ha sparkonto med ränta via nischbank.

I detta fall tycker jag det låter mycket smidigare att köra indexfond med pengar som hon är beredd att förlora, och sparkonto hos nischbank med resten.

Att ombalansera varje vecka som en fondrobot kan göra är inget som kommer göra henne rikare.

Vad gör ni om bankens algoritmer låser pengarna?

Trots att mjölet i mina påsar är renare än kokain brukar jag tycka att det är skitjobbigt att prata med banken, även om det alltid har löst sig till sist. Det är lätt att framstå som svamlig och helskum när man får frågor kastade i ansiktet.

–Jag förstår inte syftet med transaktionen. Förklara!

–Har du någon dokumentation över pengarnas ursprung?

–Varför angavs inte samma anledning när pengarna fördes in i Sverige?

–Är du insatt i de lagar som gäller för penningtvätt?

–Har du gjort liknande transaktioner förut?

–Vad är det som fått er att genomföra den här transaktionen just nu?

–Får du någon ersättning för att ta hand om pengarna?

–Har du tidigare tagit emot någon form av gåva från din syster?

–Kan någon i din systers närhet ha påverkat henne att genomföra transaktionen?

–Om jag påstår att den skuldsedel du skickat in verkar vara en efterhandskonstruktion. Hur förhåller du dig till det?

–Har du tillstånd från Finansinspektionen att förvalta andras pengar?

–Ärligt talat, för mig som erfaren banktjänsteman ser det här mest ut som en ersättning för tjänst eller vara. Har du någon dokumentation över inbetalda skatter?

–Varför gör du det här som privatperson och inte som företagare?

–Jag förstår fortfarande inte syftet med transaktionen. Du måste förklara bättre!

1 gillning

Haha, förstår det. Men tänk så här - de på banken tycker att KYC/AML regelverket är lika jobbigt som vi och man vill inte vara jobbig mot sina kunder. Så ibland målar man upp situationen värre i sitt huvud än vad den egentligen är.

Mitt trick brukar vara att förtydliga att båda två - både jag och tjänstemannen på banken - är på samma lag. Dvs - låt oss hjälpas att lösa situationen. Det brukar ta udden av spänningen när man har ett gemensamt mål att lösa snarare än att argumentera eller ha ”rätt”.

1 gillning

Min anekdotiska erfarenhet är att det har fungerat problemfritt när jag har tagit initiativet och ringt bankens kundtjänst innan jag har gjort något som avvikit från mitt vardagliga mönster.

Om man i stället fastnar i filtret hamnar man mer i någon form av försvarsposition, där man tvingas försöka rentvå sig från en datoralgoritms misstankar.

1 gillning