Investera till barn

Hej!

Undrar hur ni skulle tänka kring att investera en summa till en tonåring som fått en summa pengar. Är det smartast att sätta in en startsumma och sen varje månad? Har gjort 2 olika konton via Lysa, ett kortare och ett på längre sikt!

Med tunt underlag att gå på så skulle jag spontant säga:
Ett sparkonto för eventuellt närkommande utgifter. (0-5 år).
Allt annat in på 100% aktier. Lysa är en smidig lösning. Eventuellt att man vill vikta ned lite tillförmån till räntor för att ta höjd för kommande studentboendeköp eller liknande.

Att sätta in pengar pö om pö varje månad är statistiskt sämre än att stoppa in alla pengar samtidigt. Sedan skulle jag inte vilja rekommendera någon att göra ena eller andra.

Jag gick in med min första investering dagarna innan Brexit. Det var dåligt gjort. Men syns inte i grafen numera.

1 gillning

Hej och välkommen! :slight_smile:

Vilken sparhorisont är det tänkt här? under eller över 10 år?
Att tänka på också är att om barnet fått pengarna till sitt konto så är det barnets och tillfaller denna att göra som den vill med när denne fyller 18.
Om barnet äger en större summa pengar, mer än 8 prisbasbelopp, så drygt 450.000 så ska en överförmyndare kontrollera hur föräldrarna sköter förvaltningen av pengarna.