Investera via holdingbolag

Hej!
Är delägare i ett AB sedan 6 år tillbaka och har nyligt startat ett såkallat holdingbolag.
Har överfört skattade pengar till mitt holdingbolag och tänkte investera pengarna via KF under tiden jag bygger upp utdelningsutrymme.

Är detta en bra idé eller ska jag vänta till jag kan ta ut utdelning och investera privat?

Om jag investerar skattade pengar via KF och säg att jag går plus 100.000kr under ett år. Anses dom 100.000 som vinst om jag tar ut dom från KF kontot och således ska skatta dom med bolagsskatt? Eller schablonbeskattas KF kontot bara, och pengar som förs tillbaka till ”vanliga” kontot behöver inte skattas igen?
MVH. Hoppas jag gör mig förstådd.

1 gillning

Välkommen till forumet! :slight_smile:

Jag skulle rekommendera att ta ut pengar efterhand som det är möjligt. Dessutom först se till att ha lön upp till typ brytgränsen.

Edit: läste först att du hade överfört skattade pengar till bolaget. Om du inte har någon speciell anledning till att ha pengar i bolaget, så brukar tumregeln vara att ta u dem så fort som möjligt.

Är ditt syfte att tjäna så mkt pengar att du genom börsvinster skall kunna ta utdelning snabbare + få ränta på pengarna eller vad är ditt resonemang?

Skatteverket har nog två synpunkter: om huvudsyftet med verksamheten plötsligt blir handel med värdepappar så skall du regga bolaget som det. Sen måste bolaget vara i behov av pengarna om det skall låna av dig, vilket det inte låter som att det är.

Okej tack. Tanken med att investera pengarna är för att dom ska växa innan jag kan ta ut dom eftersom jag saknar utdelningsutrymme just nu.

Jag sitter i en liknande sits. Verksamhetsbolaget genererar en större vinst än vad 3:12-reglerna ger möjlighet till lågbeskattad utdelning, så överskottet ligger investerat i en KF i mitt holdingbolag i väntan på bättre tider.

Om det sedan innebär 5:25, utlandsflytt eller något annat får framtiden utvisa men till dess får det ligga i KFen.

Vore kul om någon hade en bättre lösning.

Värdeökningen i KFen bokförs som en skattefri intäkt eftersom du redan har betalat schablonskatten. Så ingen tillkommande skatt.

Däremot är frågan hur länge du tänker ha pengarna i KFen. Om det bara är till nästa år när du kan ta utdelning så är det för kort tid för att sätta pengarna på börsen. Då är ett sparkonto ett bättre alterantiv.

Jag tänker såhär.

Har holding-pengarna i en KF, säljer av så mkt jag behöver till utdelning plus omkostnader varje år. Utdelning-skatt går in på ett privat ISK.

Då är det väl rätt tänkt, det är väl samma risk. Går det ner på KF köper jag ju billigare på mitt privata ISK.
Eller tänker jag galet? (Frånsett då de pengar jag behöver för omkostnader, de borde jag ha cash i bolaget. Men försvinnande liten del).

Jag har en hel del kapital i mitt holdingbolag, jag ser det som vilka pengar som helst, med en imaginär 20-30% skatt på dem, och agerar på samma sätt. Således bör du investera likartat, tex långsiktigt i indexfonder/portföljer, kortsiktigt i räntebärande papper.
Jag själv har 5X års utdelningar i rullande placeringskonton, resten i olika portföljer.

1 gillning

Tack för all info, blivit lite klokare iallafall :slight_smile:

1 gillning

Du vill inte betala omkostnader med värdeökningen från KFen då de redan har skattats. Kostnader i bolaget vill du täcka med obeskattade pengar.

1 gillning

Hmmm
Allt i holdingbolaget är ”tyvärr” redan vinsskattat.
Tänker att jag har dem i KF, och får (förhoppningsvis) lite avkastning på dem. Kostnaderna består endast av en konferensresa om året när styrelsen tar fram nya strategier, och kanske en mobil vart tredje år eller så.

Tänker jag helt galet?

OT:

Hörde min konsult prata om styrelse resa. Men jag hittar inte lika tydliga regler för en sådan som jag gör för tex personalfest. Vad gäller egentligen för styrelseresa?