Jag driver ett enmansföretag och gör diverse inom bygg, så kan inte tjäna mer än antalet timmar som jag jobbar om man tänker tidsmässigt.
Tar ut en ganska låg lön under året och aldrig tagit utdelning.
Det som blir över varje månad efter lön hamnar på ett isk, ibland tar jag ut en lite större lön om jag känner att det behövs. Vid bokslut har jag tagit ut en del av vinsten i företaget i form av lön.
Så jag funderar över vad som är lämpligast att göra med vinsten i företaget och skulle vilja ha lite råd.
Vad har ni för rekommendationer om man vill återinvestera pengarna i företaget och låta dem jobba så att företaget kan växa?
Fastigheter, driva gym, aktier/fonder är sånt som jag har intresse för och är relativt “passiva”. Vad skulle ni säga om att ha det som ett sidoprojekt?
Saken är den att jag skulle vilja minska på det tunga jobbet, kroppen ska ju hålla livet ut och vill skifta banan lite på företaget så att man orkar fortsätta in i pensionsåldern. Likaså, så jobbar jag mycket och har svårt att ta ledigt för att göra någonting kul, bara för att det blir stopp i intäkterna när jag är ledig.
Ursäkta svamlet, men har ingen att bolla ideer med.
Allt beror nog på hur gammal du är / när du ska gå i pension.
Generellt är det dumt att inte ta ut lön då det inte hjälper dig till pension direkt.
Sen handlar det väl om vad du har för utrymme och drivkraft, de exemplen du gav är ju knappast passiva på något sätt. Aktier bör man ju ha lite koll på, ett gym klarar sig inte självt.
Ja, när det kommer till intäkter så är det väll få saker som är 100% passiva.
Jag älskar att jobba, men jag jobbar med ett fysiskt jobb och skulle jag jobba mer än vad jag gör nu så kommer nog graven komma snabbare än planerat.
Så som jag ser det, tar jag ut lön upp till brytpunkt och utdelning på det, så vinsten blir +/- noll, så stagnerar företaget och kan inte generera mer intäkter än de faktiska timmar som jag själv kan jobba. Skulle jag däremot återinvestera i något som skulle kunna arbeta lite av sig självt medans jag fortfarande jobbar, så kan jag ju öka intäkterna i företaget. Och om några år så kanske jag kan trappa ner lite från mitt fysiska jobb, istället för att jobba så som jag gör nu.
Tex en fastighet. Jag skulle gott och väl kunna jobba med annat när jag väl har en hyresgäst. Behöver ju liksom inte stå och övervaka hyresgästen 40h i veckan för att den ska generera pengar. (ursäkta sarkasmen)
Finns det någon enskuttare här som började som sketen byggare och blev en fastighets mogul som vill dela sin historia?
Eller du som sitter i kassan på Ica och driver ditt eget gym där du står i reception 3h 2 kvällar i veckan.
Eller snickaren som köpte tomt och byggde en stuga för uthyrning.
Är här för att bolla idéer, söka inspiration, ta del av mer kunnigt folk.
Vad gjorde ni för något med vinsten för att dra in extra pengar i företaget?
Investerar all vinst i en KF som tickar på med syftet att bygga upp en buffert som kan klara av att ta en full utdelning av årligen utan att utarma kapitalet. Så runt 7.5M investerat för 4% uttag = 300k årlig utdelning.