Överta företag - fördelar / nackdelar och saker att tänka på

Hej,

Jag skulle vilja få lite input på min situation ifrån alla smarta människor här på forumet.

Min pappa vill avveckla sitt företag. Han är pensionerad sen några år tillbaka och har egentligen bara plockat ut lön ifrån företaget för att dryga ut pensionen.
Nu frågade han mig och min bror ifall vi har något intresse utav själva bolaget.
I bolaget finns det kvar ungefär 1 miljon kronor i form av värdepapper. Bokfört värde på dessa är några tusen kronor, utvecklingen har varit minst sagt god…
Dessa pengar får jag och min bror disponera hur vi vill.

Så nu till det jag vill få lite input / inspiration runt är hur man ska tänka med detta.
Jag har inga konkreta planer på någon företagsverksamhet jag skulle vilja driva, det enda jag funderat på är att börja köra konsultbolag i egen regi. Har lekt med tanken om att det vore kul att driva sitt eget bolag men saknat en idé som jag tror på / brinner för.

Min bror ser lite mer nytta med företaget för han har en del hobbyverksamhet där han skulle kunna nyttja det oskattade kapitalet.

Så jag tar gärna tips på för och nackdelar med att ha ett bolag med en del oskattade pengar i, hur man bäst får ut pengarna om man inte vill driva bolaget, ifall jag och min bror båda vill hitta på något, kan man skapa dotterbolag där vi får hälften var?

Frågorna är oändliga (och kanske även möjligheterna?) och det finns säkert massor jag inte tänkt på.

Lite info om min egen situation för att sätta allt i ett kontext:
Jobbar som konsult idag med ett upplägg där jag får en % av vad jag drar in, tjänar 85k / mån.
Är nånstans mellan 30 och 40 år.
Precis uppnått nivå 4 enl. trappan så en relativt god ekonomisk sits (även om det inte känns som det) så har inget akut behov av pengarna.