Vi har lärt oss att om man börjar tidigt att investera pengar, man kan utnytta ränta på ränta effekt och få mer pengar i framtiden.
Jag funderar att det finns andra område där en tidig insats ger goda resultat. Ett exempel är att lägga sig till bostadskö i olika städer. I detta fall det är inte pengar som växer, men möjlighet att få en billig och väl positionerad lägenhet.
Det blir konstigt att kalla ”att ställa sig i kö” för en investering. Däremot kan en bra plats i vissa köer ha ett betydande ekonomiskt värde, i synnerhet i relation till egen planering. För en person representerar köplatsen ett stort ekonomiskt värde ”här och nu”, för någon annan kan den fungera som en försäkring och för någon tredje har den inget tydligt värde alls.
Investering i sin karriär.
Att lägga tid och energi och pengar på att bli riktigt bra på nåt. Oavsett om det är genom studier eller på en arbetsplats så är det troligtvis lönsamt att börja bygga upp en expertis och ett bra rykte och placera sig väl för bättre betalda jobb tidigt i livet.
Nätverkande.
Att lägga tid, energi och pengar på att söka sig mot sammanhang där man vill hamna och lära känna människor som redan är där kommer troligen ge större chans att man ges chansen att hamna där man vill va.
Om nätverkande. Jag har hört att det ge mycket “avkastning” att skaffa en vän i ett område där man är inte med. Så till exempel om man blir vän med en fotbolspelare, man får andra hand tillgång till många fotbolspelare. Det är oftast de svaga kontakter som hjälper man att skaffa jobb, hitta en investerare i sin bolag och en livspartner.
Att motionera. Börjar man tidigt i livet och sedan håller i det konstant så tror jag att man kan spara in mycket pengar i sjukvård, karens, medicin m.m.
Att investera tid, energi och pengar i träning tidigt i livet är nog en av de viktigare investeringar som många förbiser. Den extra energi och kapasitet som är avkastningen ger bättre fysisk, och mental hälsa. Bättre förmåga att hantera och återhämta sig från ev skador och sjukdomar. Mer fysisk buffert att ta av i perioder med sämre träningsmöjligheter senare i livet. Högre energi och kapasitet även i yrkeslivet. Vältränade människor bedöms också oftare positivt inom alla möjliga andra områden där det kan va till fördel. Dessutom kommer träning ofta med ett inbyggt nätverkande med andra tränande människor.
Om ”saker som växer” skulle vara definitionen av investeringar så skulle rimligen bönder ses som de allra främsta investerarna. Jag tror inte att de håller med om den bilden.