Investeringar som ger kassaflöde

Jag är på jakt efter tips på investeringar som producerar cash flow. I dagsläget använder jag mig av XACT Högutdelande för direktavkastning, utfärdande av optioner, samt vanligt hederligt sparkonto med 4.2%. Detta funkar kanonbra, men jag skulle vilja ha fler alternativ och öka risken en aning för högre avkastning. Gärna investeringar där det finns möjlighet att få ännu högre avkastning genom att lägga ner lite tid. Jag är inte ute efter en helt passiv inkomst.

Det självklara svaret är att köpa en bostad för att hyra ut, men hur jag än räknar så lyckas jag inte se någon lönsamhet i det. Definitivt inte mer än 5-6% avkastning, vilket är vad XACT ger utan att jag lyfter ett finger.

Jag skulle kunna tänka mig att investera i någon form av verksamhet också, men tanken är att det främst är pengarna som ska jobba, inte jag. Tips?

Antar att du utnyttjar all form av billig belåning du kan komma åt, där räntan är lägre än sparkontot du nämner? Ett enkelt första steg annars.

Misstänker att sparkontot är för buffert? Även det lågt hängande frukt, avskaffa bufferten och ersätt mer krediter.

Det finns riktigt högutdelande amerikanska covered call ETF:er som t.ex. JEPI och SCHD som har 10-12% direktavkastning med månatlig utdelning, men man måste ansöka om att få köpa dem

Jag betalar av CSN-lånet i så lågt tempo som möjligt. Jag har 4.5% ränta på bolånet. Skulle kunna plocka ut minst en mille till där, men tycker att räntan är lite för hög för att motivera det. Tips på andra sätt att få tag i krediter till låg ränta? Mitt Nordnet-konto uppfyller inte kraven för portföljbelåning till 3.85% ränta.

Sparkontot är egentligen inte buffert. Jag sålde av USA-fonder för ca. 500k när jag bedömde att SP500 var på en oattraktiv nivå med hänsyn till P/E och risk/reward. Placerade dessa på ett sparkonto i väntan på bättre möjligheter. SP500 har fallit 10% sedan dess, men tycker fortfarande inte att den är så attraktiv, särskilt med tanke på valutakursen. Investerar just nu ca. 50k-100k per månad i XACT då jag tycker att den ligger på en mer attraktiv nivå.

Angående ETF:er så är det inga problem med tillstånd att handla. Jag har ett konto hos en amerikansk firma (tastytrade) där jag själv säljer covered calls i IWM och SPY, köper ETF:er, REIT:s, etc. Jag har kikat på JEPQ och den har en mycket attraktiv direktavkastning, men har inte riktigt satt mig in i investeringsstrategin än och vilken risk som finns.

Jag köper regelbundet VICI som är en REIT med ca. 6% avkastning just nu.

Vi har precis en diskussion gällande att rulla kreditkort för kostnadsfri kredit i en annan tråd, men det hålet verkar ha täppts till… portföljbelåningen på Avanza kostar nu <2% med låg belåningsgrad samt möjligheten att flytta ut pengarna från kreditkontot. Det hade varit ett litet med totalt riskfritt arbitrage i kombination med sparkonto.

Är det viktigt att fonden är utdelande eller kan du tänka dig att sälja av andelar?