Inledning
Det har nu gått ganska precis ett halvår sen jag började bygga på den här portföljen, så jag tänkte jag skulle göra en avstämning. Tanken från början var att börja försiktigt och öka inköpen vartefter, då jag blev mer varm i kläderna. Jag har haft ett kapital som legat oinvesterat och ville göra något vettigt med det. Jag ville dock inte gå all in med allt kapital på en gång, eftersom jag bränt mig rejält på finansmarknaden tidigare.
Bakgrund
Hittills har jag investerat ca. 45% av kapitalet och siktar på att vara fullinvesterad om ytterligare ca. ett halvår. Senaste månaderna har jag investerat ca. 0,5% av kapitalet per dag, mer eller mindre med dagliga inköp. Men jag kommer nog att få öka på det en aning, om jag ska bli fullinvesterad inom ett halvår.
Med tanke på hur marknaden har utvecklats under det senaste halvåret så känns det som att det var rätt beslut att börja försiktigt och sen öka successivt. Bl.a. har jag fortsatt att köpa under dippen i april och inte haft alltför stor ångest över att portföljen minskat i värde under den perioden.
Jag har även kunnat läsa på en hel del om olika saker som jag haft nytta av under vägen och har kunnat göra korrigeringar vartefter jag kommit på nya idéer. Något som hade varit svårt om jag hade gått “all in” med kapitalet redan från start och sen fått panik för att jag hade förlorat 20% eller liknande under dippen.
Avkastning
I dag, ganska precis 6 mån. efter att jag började putta in pengar på mitt ISK den 12/11 2024, ligger jag -1,37% back på insatt kapital. Jag är osäker på hur Avanza räknar avkastningen, men enligt deras graf är avkastningen -3,33%. Det är något bättre än snittet på Avanza, ganska mycket bättre än t.ex. DNB Global Indeks S, men samtidigt något sämre än t.ex. OMX Stockholm 30 GI.
Portföljöversikt
Hur ser då min portfölj ut? F.n. har jag en uppdelning i olika tillgångsslag enligt tabellen nedan och nuvarande fördelning framgår av kolumn 2. Fördelningen har dock varierat en hel del över tid. Under dippen ökade jag på en hel del i tillgångsslaget Aktier, eftersom jag upplevde att det var “rea” på detta tillgångsslag då. Under de senaste 1-2 veckorna har jag dock ökat mest inom gruppen Övr råvaror, mycket pga att det var inom den gruppen som jag hade sämst avkastning under denna period (efter mottot “köp där det är billigt”).
I kolumn 3 ovan har jag en vag idé om ungefär vilken vikt olika grupper i portföljen ska ha om ett halvår, då jag s.a.s. “byggt klart” (kommer man någonsin att bli klar? ). Jag siktar på att bygga någon slags allväders-/permanentportfölj, men behöver göra mer studier kring viktning mm. Bl.a. behöver jag läsa på ordentligt om volatilitetsjustering och riskparitet, samt göra justeringar efter det.
Aktiedelen
V.g. gruppen Aktier så har jag först grovt delat in den i tre undergrupper för olika marknader: DM, EM och FM (Developed, Emerging och Frontier Markets). Jag strävar f.n. efter att försöka ha ungefär marknadsvikt för dessa undergrupper, detta enligt indexet MSCI ACWI. Jag kan dock tänka mig att ändra fördelningen om det skulle visa sig fördelaktigt ur t.ex. ett riskparitetsperspektiv. Tabellen nedan visar dessa undergrupper.
Jag har funderat en hel del på vilka länder jag ska ha aktier ifrån, samt vilka vikter jag vill att olika länder ska ha i portföljen, eller egentligen främst aktiedelen av portföljen. Till en början köpte jag mest på måfå, lite olika instrument för aktieindex för länder jag tyckte var relevanta. OMXS 30, S&P 500, DAX mm.
Senare började jag försöka hitta länder med bättre avkastning än andra, bl.a. genom att jämföra index-ETF:er. Jag funderade en hel del på globala index och för- och nackdelar med dessa. Innan “Liberation Day” hade jag börjat köpa en hel del MSCI ACWI, men efter alla tokigheter från USA senaste tiden, tänkte jag att det nog var dumt att ha 75% av alla äggen i samma korg. Jag bestämde mig för att successivt dra ned på USA-exponeringen genom att köpa en hel del av en ETF som innehöll “MSCI World ex USA”.
Efter att ha funderat ytterligare några vändor på vilka länder jag vill ha, främst inom DM-delen av aktier, har jag kommit fram till att jag nog vill försöka göra en egen “förbättrad” variant av MSCI World, där jag i princip delar upp länderna i två undergrupper, efter hur deras motsv. MSCI-index avkastat de senaste tre åren. Jag väljer att inkludera de som avkastat bäst och hoppar över de som avkastat sämst. Några, som Irland och Israel, hittar jag dock inga instrument för på Avanza, så då får ett par andra länder (Japan och Stobritannien) hoppa in i stället.
Jag har valt ut 11 länder (av 23 inom DM enligt MSCI). Beroende på hur bra de presterat så viktar jag dem lite olika, så att det som presterat bäst har dubbelt så stor vikt som det som presterat sämst. Nedan är en tabell över länderna inom DM, samt de största länderna inom EM.
Råvaror
V.g. råvaror så har jag även där skapat en tabell (nedan) med aktuell och önskvärd viktning mellan olika råvaror. F.n. har jag utgått från en önskan att gruppen Ädelmetaller ska vara ca. 25% av portföljens värde och övriga råvaror ytterligare ca. 25% av portföljens värde. Ädelmetaller har därför en större vikt i förhållande till övriga råvaror, än vad som är normalt i olika råvaruindex, som t.ex. BCOM från Bloomberg, eller CMCI från UBS.
Nuvarande mål för viktningen får ses som en grov ram att hålla mig inom i närtid, men jag räknar med att dessa vikter kan komma att ändras en del efter att jag studerat lite mer kring volatilitetsjustering, riskparitet, korrelationer mellan olika tillgångar osv.
Räntor
Kommande vecka blir det nog mycket fokus kring räntedelen, då det är den som jag f.n. har sämst avkastning i och som fortfarande är rejält underviktad jämfört med t.ex. aktiedelen.
Avslutning
Det var lite om min portfölj och mina tankar och idéer kring den. Återkoppla gärna!