Investmentbolag i nedgången

Hej! En av mina portföljer består av svenska investmentbolag. Nu har ju premierna sjunkit avsevärt och jag var på väg att fylla på när jag bestämde mig för att kolla ma200 enligt tex kavastus rekommendationer. Insåg då att många av bolagen ligger under Ma200. Nu kan ju detta såklart bero på att hela börsen sjunkit, men min fråga till er är: hur mycket vikt lägger ni vid ma200? En sjunkande börs är ju generellt rea…

Jag bollar gärna tankar! :blush:

2 gillningar

Undrar bara hur har du kommit på valt en sådan komplicerat sparande istället för att spara i breda billiga globala indexfonder? Du kanske har betalat för Kavastu kurs och tycker att det är smidigt överprestera index ? :thinking:

Eftersom det här forumet är lite av en echo chamber för månadssparande i indexfonder, så är jag tveksam att du hittar många Kavastu-följare här :slight_smile:

Jag är tyvärr också en följsam forumanvändare som bara månadssparar i indexfonder.

Jag kryddar mitt indexsparande med lite investmentbolag och köper dessa regelbundet precis som med fonderna oavsett om det gått upp eller ner men väljer företrädesvis de med substansrabatt. Tittar aldrig på MA200. I dessa dagar passar jag på att kasta in lite extra stålar i investmentbolagen utöver månadssparandet om jag har möjlighet.

3 gillningar

Hej Janya,

Har även en investmentbolagsportfölj jag med, kollar dock ej på MA200 direkt.
Jag har valt ut 15 bolag (efter fasta, kvantitativa kriterier), som jag viktar efter:

1. Nuvarande rabatt
    1. Jämförelse mot historisk rabatt
    1. Substanstillväxt
    1. Prismomentum

Så jag tar bolagets trend till hänsyn i viss mån, med det är inte en deal-breaker. Viktigt att poängtera att eftersom dessa endast styr viktningen med ett max på 80%, kan jag hamna allt mellan 80% och 50% investerad i investmentbolag i denna portfölj. Resterade går till att ta rygg på Börssnack’s utmaningen.
Så hela portföljen bygger på att ta rygg på proffs och duktiga investerare.

Jag tycker du ska strunta i MA200 om du inte tänkt trendfölja, jag ser ingen poäng eller mervärde i det när det gäller investmentbolag direkt. Om det är långsiktiga placeringar, titta på rabatten du får nu kontra kvaliteten på bolaget och dess underliggande bolag.

2 gillningar

Jag har också en portfölj med investmentbolag! Gjorde en extra insättning igår när jag såg att portföljen hade tappat 16% sedan årsskiftet. Rätt eller fel? Vem vet. Jag försöker att inte tänka för mycket, det är ändå omöjligt att förutspå framtiden.

2 gillningar

Jag kör “såklart” även lysa och har en globala barnportfölj med… Men gillar kryddor som är att lika med fonder men är lättare att följa. Och de har ju gått väldigt bra historiskt( jag vet, ingen garanti).

1 gillning

Tror jag kommer göra samma sak. Tiden får utvisa!

Tack @Andre_Granstrom för utförlig tankegång! :grinning_face_with_smiling_eyes:

Är du långsiktigt 5-10 år i sparandet så är det bara att köpa. Köper ca 10% investment fonder

Har du tips på någon bra Sverige fond?

Här kommer några gratis tips:

Breda:
SEB Sverige indexnära
Plus allabolag

Stora/mellanstora:
Nordnet Sverige indexfond

Småbolag:
Plus småbolag
AMF småbolag

Mikrobolag:
Plus mikrobolag