Precis börjat investera i aktier sedan några månader tillbaka, har ett nyligen funnet brinnande intresse men dessvärre saknar jag en del kunskap och erfarenhet.
Har fastnat för investmentbolag, åtminstone till att börja med och jag har plöjt i stort sett alla ljudböcker jag har hittat och följt det här forumet. Många talar varmt om just investmentbolag. Framförallt Marcus Fridell.
Min portfölj ser idag ut som följande:
Investor B
Industrivärden C
Latour B
Lundberg B
Spiltan Invest
Alla bolag fördelade på 20%.
Jag vet att Lundberg har aktier i Industrivärden och att Spiltan Invest kanske blir lite kaka på kaka.
Så vad har ni för tips och trix? Har jag för många investmentbolag? Borde jag peta in någon enskild aktie bland mina investmentbolag?
Investmentbolag är enskilda aktier, om än mer diversifierade. Du kan ju alltid titta på utländska bolag, eller mindre bolag som traction, svolder, bure eller liknande.
Skulle ändå vilja rekommendera en bredare sverigefond eller fonden spiltan aktiefond investmentbolag.
Detta ger säkert en bra start. Fundera över viktningen, ofta är Investor större andel i en portfölj. Spiltan invest är ingen dubblering, men du kanske menar Spiltans fond. En första komplettering kan vara mindre investmentbolag som till exempel Creades och Svolder. Om du vill satsa i USA kan Berkshire vara ett bra tillskott.
Tack för svaret!
Så du tycker att jag kan stoppa in fler investmentbolag men som fokuserar för onoterade och tillväxtbolag?
Är lite dåligt insatt i just fonder förutom Avanzas och Spiltan än sålänge, har mest uppfattat att avgifter äter upp mycket av vinsten.
Startade ett isk spar till barnen med Avanza Global och Spiltan Aktiefond Invest, fördelat på 50/50 tidigare på rekommendation av det här forumet.
Har också läst tidigare att man kan ligga tyngre i Investor. Sett många av dom storas portföljer där den kan uppta 30%.
Det jag tänkte men Spiltan invest som jag har är att den kanske bara följer mina andra investmentbolag och att det gör den lite mindre attraktiv.
Jaha! Tur att jag lärde mig det tidigt i mitt sparande. Tycker förvisso att Spiltan Invests portfölj ser rätt intressant ut, både spelbolag och Berkshire Hathaway. Så den får vara kvar.
Effektivt gör investmentbolag det också. Du äger ett aktiebolag som har personal och förvaltningskostnader som tas från inkomsterna. Det redovisas inte som en avgift till ett annat bolag eftersom det inte är det.
Däremot är den kostnaden ganska låg. Men det gäller även indexfonder som har (relativt aktiva fonder) låga avgifter.
Okej! Tack! Du ser, lärorik dag idag!
Ska sätta mig in i alla mina bolags avgifter och skala ner mitt innehav av investmentbolag.
Sen måste jag “bara” sätta mig in i vilka vanliga bolagsaktier jag ska investera i
På detta forum brukar rekommenderas att köpa en global aktieindexfond, då den över tid kommer erbjuda god avkastning till lägre risk än att själv välja aktier eller fonder.