Investmentbolagsfonder

Hej,

Jag ska sälja av mitt innehav i kavalier investmentsbolag eftersom den inte levererat bra sista åren.

Vad anser ni man ska ersätta fonden med?

Är 100 % Spiltan aktiefond investmentbolag ett rimligt val eller blir det för mycket Sverige koncentration? Jag har redan i nuläget 20% i Sverige, med detta byte blir det 30%.

Kan man förvänta sig att fond med investmentsbolag utvecklas bättre än fonder i snitt pga substansrabatt?

Om du tror på svenska investmentbolag skulle jag sätta ihop en egen portfölj med aktie, t ex.

Investor
Lundbergs
Industrivärden
Latour

Om du vill ha globala investmentbolag kör på Spiltans globala investmentbolag.

3 gillningar

Kavalier har en mix av svenska och utländska bolag. Utvecklingen senaste tid beror delvis på kronans förstärkning/dollarfallet. Instämmer med inlägget ovan, du kan fixa det själv. Jag skulle kanske lägga till Creades och Berkshire för att öka bredden. Annars en mix av Spiltans svenska och globala investmentbolagsfond.

1 gillning

Tack för era svar.

Funderar på om jag ska byta till hälften Spiltan aktiefond investmentbolag och hälften en global fond exempelvis DNB Global och sedan en mindre post ungefär 1 % vardera i Investor och Industrivärden. Kanske lite fegt att investera så lite i enskilda aktier?

Om vi tänker oss att kavalier investmentsbolag är en globalfond som investerar i investmentbolag så vet jag egentligen inte om en vanlig globalfond exempelvis DNB skulle vara bättre? Skillnaden består kanske i att investmentbolag är mer värdebolag och DNB Global en större andel teknik och AI.

Vet inte om byte till spiltan investmentbolag Global skulle vara bättre? Den har faktiskt varit ännu sämre sista året men på lite längre sikt har den dock varit bättre.