Invetstera 10000 kr inte månadsspara

Hej! Jag har 10 000 jag fått och inte behöver. Är inte alls insatt i aktier osv men vill gärna investera dessa och låta de växa själv. Tidshorisont 5-10 år eller kanske längre. Vilket konto gör jag det ifrån smidigast för att slippa mecka med det vid deklaration, bara låta de rulla på och om jag ändår ok med lite större risk, vilken typ passar bäst? Nybörjar, rika tillsammans eller barnportföljen? Tacksam för svar.

ISK

• 50% Länsförsäkringar Global Indexnära
  • 50% AMF Räntefond Mix
Du bör dock ombalansera årligen.

AMF Räntefond Mix har gått +3,80% på 5 år. Det är väl typ vad ISK-skatten har tagit sista 5 åren? Så vad är då vinsten?

Yielden är vad den är. Kan rekommendera läsa https://portfoliocharts.com/2019/05/27/high-profits-at-low-rates-the-benefits-of-bond-convexity/

Det känns ju som att personen som skriver detta inlägg inte har intresse alls att ombalansera eller fixa med denna investering. Jag skulle rekommendera att du lägger 100% i en passiv global aktiefond och sedan bara låter pengarna ligga

Hej!

Ett ISK passar utmärkt som kontoform och sedan hade “Globala Barnportföljen” passat ditt ändamål så länge sparhorisonten är iaf 10 år minst.

Välj någon Lysa, så slipper du tänka på ombalansering och pengarna kommer att växa tills den dagen du behöver dom.