Kommer bli superbra - ska bli spännande att testa sedan!
Vid import till Inveztor kommer det att komma med lite extra data som EJ visas på de ursprungliga plattformarna: Exempelvis:
-
Nordnet: Vid köp i andra valutor än SEK så räknas genomsnittlig anskaffningskurs (GAK?) ut “bakvägen” så att det går att se hur stor del av avkastningen beror på valutaförändringen (exempel i bilden)
-
Opti: du ser avkastning per värdepapper
-
Lysa: du ser avkastning per värdepapper
PS. Är det någon som äger värdepapper i annan valuta än SEK på Avanza och som skulle kunna tänka sig att hjälpa mig så skicka gärna ett PM. Behöver veta hur exporten från Avanza ser ut, äger bara i SEK själv.
Cool, jag har byggt en liknande tjänst för rent privat bruk tidigare men sedan lät jag den förfalla.
Tackar @Kulturarbetaren för hjälp att reda ut export av icke-SEK-värdepapper från Avanza. ![]()
Hoppas kunna ha en öppen beta klar inom några veckor (och ev en sluten beta innan dess).
Även om man inte behöver/kan skapa någon användare i nya Inveztor så är det ändå rekommenderat att man skyddar sitt data mot “prying eyes” med ett lösenord. Varje gång man startar applikationen, laddar om sidan eller om man tappar kontakt med servern så måste lösenordet anges. (För tekniknördar, lite mer info under screenshoten).
-
Data och lösenord lagras krypterat i webbläsaren mha ASP.NET Core Protected Browser Storage
-
Eftersom applikationen renderas helt och hållet på servern (Blazor server 8.0) så går det inte att hitta några hemligheter/kod i webbläsaren
-
Glömmer du bort lösenordet så måste applikationen rensas, det finns inget sätt att komma åt datat
Äntligen lite semestertider vilket ökar chanserna att få ut en första (öppen) beta-version innan Q2 är slut.
Om jag tittar på inlägget som jag skrev för ca 4 månader sedan så ser i princip alla punkter ut att komma med (ombalanseringsinstruktioner får nog dock vänta):
En av svårigheterna men att lagra datat i webbläsaren är att det blir nästan för enkelt/dynamiskt att ändra dataformatet, vilket man isåfall måste hantera i runtime.
Håller på att lägga sista handen på att varna/visualisera när innehav ligger utanför sitt målintervall:
Första öppna BETA-version
Nu är det fritt fram för vem som helst att testa appen. Om du testar och vill rapportera buggar/förslag så ber jag er göra det antingen via kontakt-mailen längst ner i appen, eller via PM här, så att inte tråden blir nerlusad med tekniska detaljer.
Upprepar det som står på startsidan:
Appen är just nu i BETA-läge. Det betyder att du kan förvänta dig många buggar samt att ditt data kan bli oanvändbart och måste läggas in på nytt innan appen når v1.0.
Inveztor + OpenAI = sant?
Nu har jag börjat laborera med utvecklingen av en OpenAI-assistent i appen. En expert på investeringsstrategier som har extremt stor knowledgebase, baserat på ChatGPT-4o som kan analysera just mina innehav med en enda knapptryckning. Se exempel i videon (ej ute publikt). Detta är skitkul ![]()
Kommer det vara möjligt att importera sin Levler-portfölj?
Kan ju iofs göra det manuellt men … ![]()
Du får gärna kolla om det finns någon form av export av data från levler, isåfall är det möjligt.
Går det att separera olika Lysa-konton från varandra, istället för att det visas som en och samma plattform?
Jag har ett privat konto och ett företagskonto. Eftersom de investerade pengarna på företagskontot måste beskattas innan de delas ut, så gör ihopklumpningen av Lysa som plattform att översikten blir svår att tolka.
Ja det är lätt, skapa bara en Innehavsgrupp (du hittar de via Övrigt-menyn) där du kan skapa/namnge exempelvis “portföljer”. Sedan är det bara att redigera innehaven och välja vilka grupper de ska tillhöra.
EDIT: för att förtydliga med exempel på sätt att gruppera:
- Kontotyp: Depå, ISK, sparkonto
- Kategori: Globalt, Sverige, Ädelmetaller
- Portfölj: Anna, Beata, Cesar
- Konto: Lysa konto 1, Lysa konto 2, Nordnet ISK1, Avanza depå
Mao, man väljer själv exakt hur man vill gruppera (och varje innehav kan läggas i en/flera/ingen grupp)
Går det att lägga till fastigheter man äger, eller hur har du tänkt kring detta?
Är dåligt insatt i hur/vad det innebär att bokföra sånt, men hur skulle det fungera att lägga in det som onoterat innehav, dvs utelämna “Värdepapper” och mata in antal, kurs och valuta? Ev. kan jag lägga in så att man kan välja Typ: Fastighet och Tillgångsslag: Fastighet också
Jag har inte skänkt detta så mycket tankeverksamhet, men för att få en enkel översikt så är det väl primärt fastighetens nuvarande marknadsvärde i förhållande till storleken på bolånet som är intressant. Denna skillnad utgör ju den potentiella vinsten vid försäljning och representerar de pengar som investerats.
Borde det inte vara inköpsvärde jämfört beräknat/uppskattat marknadsvärde? Köper du med 50% kontantinsats så kan du ju göra en förlust även om du säljer för mer än lånets värde.
En lösning vore kanske att kunna ange såväl köpeskilling, renoverings-/underhållskostnader samt belåning? Vet inte hur mycket extra arbete det blir för @RobertK dock med tanke på att jag tror Inveztor främst handlar om uppföljning av värdepappersinvesteringar och inte någon form av privat balansräkning, men jag kan vara fel ute i mina tankar här.
Nejdå, du är helt rätt ute (inne?) i dina tankar, appen har inte som ambition att vara ett verktyg för balansräkning/budget utan främst/endast för mer “renodlade” investeringar. Finns det dock lågt hängande frukter som möjliggör vissa kompromisser (som att lägga till typ/tillgångsslag “Fastighet”) så kan ju det bli verklighet.