1.0-beta-2
2024-06-28
NY FUNKTION
- Massredigera innehav
- Kosmetiska ändringar
- Lagt till värdepapperstyp ‘Fastighet’ samt tillgångsslag ‘Fastigheter’ och ‘Guld’
UPPDATERAD FUNKTION
- Lägga till nytt innehav fyller automatiskt i ev. plattform eller grupp
2024-06-28
NY FUNKTION
UPPDATERAD FUNKTION
Jag får fortfarande inte SHB CSV export att fungerar. Finns det planer på att implementera det? Borde vara relativ enkelt då CSV filen innehåller all nödvändig information.
Det är bara dessa mäklare/plattformar som det går att importera från i dagsläget:
… men skicka gärna hur filen från SHB ser ut så funderar jag på det.
Testade precis betaversionen och tycker att det ser fantastiskt ut. Förra versionen av Inveztor fungerade inte alls med min allvädersportfölj (kraschade vid import
) men denna importerade utan problem.
Frågor/önskemål:
Oavsett, grymt jobbat, ser väldigt lovande ut ![]()
Ja, det sparas (med förbehåll om ev. buggar).
När man importerar på nytt så matchas befintliga innehav och endast Antal samt ev. GAV uppdateras. (så det går dessutom blixtsnabbt när appen inte behöver matcha värdepapper. Id som den matchar på ser du överst när du redigerar ett innehav, ex: avanza_7910276_valour_bitcoin_(btc)_zero_sek)
Mm… var rädd för att den synpunkten skulle komma…
Har väl tänkt att funktionen för användardefinerade grupper skulle lösa den biten, men det blir såklart lite tråkigare om man ser ‘Tillgångsslag’ två gånger samt att man förlorar nyttan med de tillgångsslag som appen faktiskt klarar av att mappa automatiskt.
Ska se över vad det innebär att göra det dynamiskt (detsamma gäller ju även ‘Värdepapperstyp’)
Kanske inte exakt som du tänker dig, men det som går att göra, är att skapa en grupp som heter ex ‘Kategori’ med underalternativ ‘Guld’. Lägg alla Guld-ETC:er i denna och sätt målvikt (kontra övriga alternativ i Kategori-gruppen), då kan det se ut så här på Översiktssidan:
(i ovan screenshot så betyder de röda prickarna för övrigt att det är “intra-obalans” i global-kategorin, dvs att den innehåller innehav som avviker från sina målvikter, samt att guld-kategorin både har “intra-obalans” samt “inter-obalans”, dvs guld-kategorin avviker från sin målvikt på 10% kontra övriga kategorier.
Ja, det har jag också tänkt på. Som grundinställning tänkte jag att procentuellt spann beroende på målvikt var mest lämpligt, men ska försöka få in att man kan override:a med absolut spann på olika innehav/grupper.
Tackar!
v1.0-beta-3
v1.0-beta-4
Robert,
kan Inveztor analysera på flera nivåer och lista alla underliggande aktier i en fond? Vad jag menar är att om vi tar till exempel Spiltans Investmentbolagfond så vill jag lista och summera alla bolag som ägs av investmentbolagen i fonden.
Nej, inte för tillfället (och det finns väl eg. inga planer på det heller).Jag förlitar mig på gratis (eller nästan gratis) datakällor som Yahoo Finance via RapidAPI samt Finansinspektionens rapporter, och där saknas info om specialfonder (hos FI är det också bara fonder som rapporterar, inte investmentbolag).
NY FUNKTION
UPPDATERAD FUNKTION
BUGGFIX
UPPDATERAD FUNKTION
FÖRVALTNING
Leker vidare lite med OpenAI och testade om den klarar av att ombalansera en portfölj baserat på rådatat som appen förser den med. Först är ombalanseringen som Inveztor gör:
sälj 78 st, Köp 140 st
Sedan chattar jag med AIn:
“är dessa värdepapper balanserade?” (mina frågor i blått uppe till höger)
"kan du balansera komponenterna åt mig?
Här såg jag att den räknade fel, lade ihop på något konstigt sätt så det blev alldeles för mycket Ethereum.
“men 1006 enheter av valour ethereum blir ju mycket mer än 18741 sek?”
Nu räknade den rätt, och faktiskt bättre än appens beräkning som bara avrundar neråt och lämnar en onödigt stor “slatt”.
AI: Sälj 77 st, köp 140 st
Finns de någon funktion för att skilja på innehav i ISK och Aktie och fonddepå? Tänker så att man snabbt kan få en överblick över den skatt / totala summa man skulle få om man realiserar aktierna.
Ja, gå på Övrigt → Anpassa och skapa en grupp som heter ex Kontotyp och lägg till de alternativ du vill ha. Då har du sen valmöjligheten när du redigerar innehav att välja och du ser en sammanställning på översiktssidan.

Tackar! Då har jag lärt mig något nytt ![]()
Om jag har flera innehav i en depå då där t.ex Boliden växt med 100% och ABB växt med 200% kan jag utifrån de få någon översyn över de realiserade värdet på innehavet? Tänker då att man tar bort 30% av tillväxten?
Om inte har du tänkt implementera en liknande funktion.
Hoppas jag inte ställer för många frågor ![]()
Ja för en depå borde det fungera att bara räkna bort 30% av överavkastningen om du har tänkt sälja allt precis just nu. Jag har inte funderat på någon sån funktion.
Bara att fråga på.
NY FUNKTION
BUGGFIX
Annat som är på gång:
I pipen finns även förbättringar på ombalanseringsfunktionen:
Skriv in summa som ska läggas till, alternativt säljas av (ange negativt värde) i samband med ombalanseringen. Tänk månadsspar.
Skriv in minsta summa för icke-fraktionshandel, dvs ETF:er, aktier osv som brukar innebära courtage, spread mm:
Får man fråga hur du får fram ISIN numrera från csv filerna man får från Nordnet?
Skrev själv en liten grej som uppdaterar kursvärdet, men den verkar ha lite svårt med sökandet ibland. Inveztor ser ju ut att lägga till rätt ISIN nummer på allt man importerar.