Jag har en egen databas med värdepapper som är sourcad från olika källor genom åren, Avanza, Nordnet, Yahoo Finance… i den finns regel ISIN för de flesta värdepapper som går att köpa i Sverige (VP som hämtats från Yahoo Finance saknar dock ISIN).
Rent tekniskt så filtreras söksträngen (namnet på värdepapperet) på lite olika sätt innan slagning mot databasen, och de bästa träffarna värderas sedan mha FuzzyWuzzy, som är en algoritm som är baserad på Levenshtein distance.
(Ett litet tips angående Nordnet… om du laddar hem transaktionerna som csv istället så får du med ISIN. Det ligger på min att-göra-lista att använda den filen också/istället).
Ja jag såg att transaktionerna hade ISIN nummer på sig, men har inte velat skriva om min importfunktion baserat på transaktionerna
De blev ju jobbigare också när Yahoo Finance föredrar Ticker nummer, men ISIN → Ticker är något lättare. Funderade även på att göra en databas men verkade ju jobbigt att mata in värdena manuellt. Kanske ändå är de bästa, om jag inte ändrar innehavet särskilt ofta borde en databas fungera.
Tack!
Hittade just denna. Spännande! Har börjat leka runt och lägga in lite innehav. För det första saknar jag möjligheten att bidra till projektet genom open-source!
Sen saknar jag också att bara kunna klicka på UTFÖR vid ombalansering så att innehaven omfördelas i appen. I stället verkar det som att jag manuellt måste ändra antal andelar.
Jag föredrar själv att uppdatera mina innehav via export/import efter köp/sälj har gått igenom. Detta eftersom jag inte vet till vilket NAV fonder kommer att köpas/säljas, så exakta antalet är inte känt förrän då.
Absolut blir ju mer exakt så. Tänkte att man kanske ville nöja sig med något ungefärligt. Problemet är ju att allt ersätts vid en Återställ.
Men din approach är nog bättre ändå. Så droppa det förslaget!
Efter att ha använt tjänsten mer så har jag stött på vissa saker:
Issues:
Vissa ETF:er som används i zinos allvädersportföljs-tråd saknas. Försökte mer bestämt sätta ihop JFB:s förslag. UBS CMCI Comm Carry ex-Agri UBF6 (IE00BN940Z87) saknas och även WisdomTree Core Physical Gold (JE00BN2CJ301).
Dessa klassas då som ‘onoterade’ efter att man lagt till dem manuellt ändå och namnet man anger i beskrivningen syns inte i ombalanseringsvyn eller i massredigeringsvyn (Typ / Grupper).
Banker använder ofta decimalkomma istället för decimalpunkt. Om man copy-paste:ar detta verkar fältet (ex avgift eller kurs) tömmas.
Målvikt så som 3.75% fungerar inte då den avrundas innan summering till 100% görs. Hade två av dessa som jag fick ändra till 3.7% respektive 3.8% för att ombalanseringsverktyget inte skulle klaga.
Feature requests
Vore fantastiskt att hela tiden slippa få notisen om att SPARA hela tiden. Autosave med möjlighet att Ångra vore fint.
Frågor
Den blå pricken som tillåter fraktionshandel, vad baseras den på? Att Typ behöver vara Fond?
Värdepapper som inte redan finns i Inveztors databas måste hämtas externt, och för närvarande har jag inte det igång för allmänheten eftersom jag har begränsat antal anrop mot API:t jag använder. Funderar på en lösning som inte riskerar “skena iväg”. UBF6 finns redan som UBF6.DE, och WisdomTree Core lägger jag till nu snart.
Detta är fixat (åtminstone i ombalanseringsvyn) i utvecklingsversionen jag jobbar med nu. Den har dock vuxit i scope pga många nya roliga funktioner så jag vågar inte lova när den kommer.
Hmm, ska kolla på det.
Kan nog stämma att jag avrundar till fyra decimaler och 0,00375 är ju fem… kollar på att öka på det.
(Råkade radera ovanstående inlägg. Bry er inte om det.)
Toppen tack!
Fortsätter på Issue #4:
Det verkar som att summeringen till 100% vikt får fnatt ibland ändå. Med procent angivna som hela (alltså två decimaler, inte en enda har ens tre decimaler) så säger den att den ändå inte är 100% ibland. Och ibland funkar det utmärkt. Min quickfix var att inte ange målvikt på ett av innehaven. Så den fick lösa det själv. Och ja, jag har kontrollräknat att det verkligen summerar till 100%.
Beta-8 blev en onödigt stor uppdatering (jag föredrar att få färdigt och driftsätta enskilda funktioner så ofta som möjligt). Jag kommer att skriva lite om några av funktionerna i egna inlägg, och sedan fokusera på lite buggfixning.
1.0-beta-8
NY FUNKTION
Belåningsgrad på innehav
Belåningsgrad läses in vid import från Nordnet
Standardavvikelse på innehav
Riskpremie på innehav (override:a tillgångsslagets ev. riskpremie)
Valutaspread, courtage och courtage-intervall på innehav
Anpassa → riskpremie på tillgångsslag
Anpassa → korrelationer för tillgångsslag
Avancerade portföljmetrics: standardavvikelse, CAGR, ombalanseringspremie och Sharpekvot
UPPDATERAD FUNKTION
Stor uppdatering av ombalanseringsfunktionen, inkl. nu även omkostnader
Man kan nu ange valutaspread/växlningsavgift samt courtage-kostnader för sina innehav. I bilden nedan är “MIN” den minsta courtagekostnaden du får betala vid handel, och “VARN” varningsgränsen, där den procentuella courtagekostnaden går över till nästa courtageklass.
Ombalanseringsfunktionen innehåller många förbättringar. Jag har själv använt den flera gånger i skarpt läge för en allvädersportfölj.
bocka ur värdepapper manuellt som du ej vill ta med i denna ombalansering
Hanterar mix av fonder/ETF:er bättre, bör ge optimal ombalansering
Visar courtagekostnad och valutaväxlingskostnad för varje transaktion, samt summerat (obs: uppskattning, baserat på valutakurs som kan vara upp till 24h gammal)
varnar om minsta (eller högsta) courtagegräns ej är uppfylld, detta visas med pil nedåt (eller uppåt) bredvid kostnaden
snabbkommando - ta ej med värdepapper som ej uppfyller minsta courtage-gräns
För att få korrekta värden på dessa krävs det lite arbete, så detta kommer nog främst vara funktioner för (oss) nördar .
Man måste ange standardavvikelse samt riskpremie på sina innehav/tillgångsslag, men framför allt så krävs det att man lägger in hyffsat korrekta korrelationer mellan tillgångsslagen. Detta gör man via Anpassa i applikationen.
Jag borde nog läsa igen tråden men… jag ger input ändå.
När jag importerar avanza så blir ett innehav, dvs en aktie som jag har, 10ggr större än vad den är. Värd typ 5200kr men registreras som 52000kr. Men resterande blev rätt?
Jag importerade finska lysa. Tror det blev rätt förutom att det står sek när det borde vara eur.
Nordnet verkar helt omöjligt att importera. Iofs finska Nordnet så kanske är därför?
Är det finska headers i filerna så är det ganska säkert det som är problemet. Du får gärna skicka filerna till contact@inveztor.se så kikar jag på det, om du känner dig bekväm med det.
Går det att komma åt sitt innehav från ios Safari? Det har funkat tidigare när det var kontobaserad.
Jag kanske har missförstått funktionaliteten med App-ID. Även om jag anger samma ID nummer i mobilen så får jag inte det att fungera. Ska tilläggas att jag använder lösenord på källenheten.
Nej, funktionen att synka data mellan enheter är inte klar än (“Lagra data på server”). Det är som sagt mer komplicerat nu när datat lagras lokalt och utan användare. Satsar på att få igång bl.a automatiska kursuppdateringar först.