Mjo, det kanske jag kan. Du menar Nordnet då eller?
Förövrigt hittade jag felet på avanza-importen. Det var någon Borr Drilling-aktie som det blivit USD på istället för NOK. Så tog screenshot på det och tog sedan bort det och lade till med NOK istället. Då blev det rätt.
Gjorde samma med Lysa o då såg det iaf mer rätt ut. Inte exakt som om jag tar värdet och kör en google med EUR to SEK. Men i närheten iaf.
Men har ingen aning om vad alla värden betyder så kanske ska vara så.
Konton - vid import från Avanza, Nordnet, Opti och Lysa så skapas automatiskt en indelning per konto. Konton är en grupp som fungerar precis på samma sätt som användardefinerade grupper, dvs att man kan sätta målvikt på både kontot som helhet (kontra andra konton) samt på enskilda innehav inom respektive konto.
Belåning - för varje gruppalternativ (ex. per konto) kan man ange utnyttjad kredit och ränta och ser då
max belåningsvärde (relativt totalvärde, beräknat mha belåningsgrad på respektive innehav)
nuvarande belåningsgrad (relativt max belåningsgrad, ej totalvärde)
räntekostnad
samt hävstång
Automatiska kursuppdateringar - som det låter… för matchade värdepapper så uppdateras kursen i slutet av varje dag. Förutom det uppenbara att man ser aktuellt totalvärde så innebär det också att man kan se aktuell hävstång utan att behöva uppdatera/importera sina innehav på nytt.
Hantering av hävstång/kredit vid ombalansering är också på G.
Exempel nedan på ombalansering av en enkel allvädersportfölj med samtidig insättning av 30 000 kr eget kapital. Befintlig kredit 30 000 kr och hävstång 1.124x. Man har tre alternativ på hantering av hävstång:
Upprätthåll befintlig (default)
För köp med 30 000 kr eget kapital behöver du handla för ytterligare +3 719 kr i kredit.
Ny version ute nu, se changelog här nedanför. I samband med detta så sätter jag versionen till 1.0.0 … det innebär dock inte så mycket annat än att jag kan köra med den versionsnumrering som jag brukar gilla att använda. Jag menar, who am I kidding, Inveztor kommer på ett sätt alltid vara i beta-läge
Jag har också påbörjat att göra designen lite mer funktionell (lite mindre fontstorlek osv) men det finns mycket kvar att göra.
OBS! Ser appen väldigt konstig ut så behöver du nog rensa webbläsar-cache och ladda om. Tryck F12 samt högerklick på omladdningsknappen.
Changelog
NY FUNKTION
Konton. Vid import så skapas det automatiskt upp en grupp för varje konto. Kontonamnet går bra att ändra i efterhand (men när helt nya innehav tillkommer så skapas gruppen upp på nytt). Gäller Avanza, Lysa,Nordnet och Opti. För övriga banker går det bra att lägga till konto själv.
Portföljbelåning. För varje gruppalternativ kan man lägga ange befintligt nyttjad kredit och får då se beräknad hävstång mm
Förutom automatisk uppdatering av kurser så är även dessa funktioner på G:
Använd appen på flera enheter
Importera och redigera innehav på en dator (master-enhet) och spegla sedan datat (krypterat) till server. Ange sedan nyckel för att se datat på en/flera andra enheter (slav-enheter). Spegling/hämtning sker sedan automatiskt.
Widget(s) på mobil
Ovan funktion, dvs att datat sparas på server gör det också möjligt att generera direktlänkar till dina portföljer. Det ger den intressanta möjligheten att skapa auto-uppdaterande web-widgets som sedan går att placera på hemskärmen, se exempel nedan (kräver tredjeparts-app, ex Widget Web):
Appen är i lite sorgligt skick nu, mycket pga att det är så mycket roligt att få till, och så lite tid att göra det på
Men tills vidare, bjuder på ytterligare en skärmdump:
widgeten till vänster är en (fungerande) prototyp, som visar utvecklingen idag, aktuell hävstång, samt balansen kontra målvikt för samtliga ingående värdepapper i min allvädersportfölj.
Jag håller på att fixa automatiska kursuppdateringar och i samband med det även beräkning av “Utveckling idag”. Men med börser med olika öppettider samt fonder som rapporterar NAV vid helt olika tider på dygnet så finns det ett antal olika sätt att räkna på. (Tittar man på hur Avanza och Nordnet gör så verkar det också vara vissa skillnader, Nordnet ex. har en viss fördröjning (?) på kursändringen på fonder trots att dom har senaste NAV:et)
Hur tycker du att “Utveckling idag” skall beräknas?
kl 00.00 → 23.59
Alla kursändringar under kalenderdygnet. Enkelt att förstå men “slutresultatet” kan bli känt sent på kvällen för att sedan nollställas efter midnatt.
kl 18.00 → 17.59
Alla kursändringar fram till kl 18 (stängning OMX + marginal). Kursändringar efter kl 18 räknas till nästa dags utveckling.
Mitt uppe i breaking changes samtidigt som jag har extra dåligt med tid att jobba med projektet… vågar mig inte på någon gissning när det är på banan igen
Förståeligt och misstänkte att det hade med labbaktiviteter att göra därav jag inte har tagit upp det tidigare. Ser framemot nya och förbättrade funktioner.
Jag använder inte din tjänst just nu och kommer nog inte rösta pga det.
Men undrar om man verkligen vill se rullande 24h? Finns det någon tjänst som använder det öht?
Om jag kollar kl. 13 en viss dag och ser +1% och sedan kollar igen kl.15 och där står +0,5% så vet jag inte om kursen gick ner under dessa två timmar eller om kursen hade gått upp dagen innan mellan 13 och 15. Du får ett relativt pris per ögonblick och det säger inget om hur det går just nu.
Nu är ju inte tjänsten till för att sitta och bevaka kurserna minut för minut men det blir lite konstigt när man inte kan avgöra hur aktien rör sig om man nu råkar kolla ett par gånger under samma dag.
Jag anser att nuvarande kursen måste jämföras med stängning senaste bankdagen.
För fonder som klarar av att uppdatera NAV dagligen kommer med rullande 24h se kursen från två dagar innan fram till kvällen då kursen uppdateras igen trots att du har ett NAV från kvällen innan.
Inte jag iaf, jag tog mest med det alternativet bara för att. Nu är det ju bara 9 st som har röstat men lustigt nog är det mest populärt
Jag håller med. Vi har då börshandlade produkter i olika tidszoner (slutkurs 17.30 i Sverige och 22.00 för USA) samt fonder som kan rapportera nytt NAV från ca 11 på fm till 21-22 på kvällen
Just nu kör jag kl 18 som brytpunkt i utvecklingsversionen…
EDIT: jag är inte 100 på hur Nordnet räknar, men jag tror att dom tar med senaste kursändring oavsett datum. Dvs att en fond som ex får nytt NAV -0.5% kl12 räknas så resten av dagen samt på förmiddagen dagen efter… så “semi-rullande”?
Då jag inte utvecklat något liknande så vet jag inte vilka eventuella problem som kan dyka upp med olika implementationer.
Men om jag skulle prova något så hade jag satt 23:59 föregående dag som slutkurs då man får med USA och en del fonder.
Antingen reset av dagsuppgången vid midnatt alternativt att man har uträkningen fram till att nästa börs öppnar. Blir inte många timmar om asiatiska börser ingår, annars blir det europeiska börserna som sätter tiden.
Americas
New York Stock Exchange (NYSE) & Nasdaq: 3:30 PM – 10:00 PM CET
Toronto Stock Exchange (TSX): 3:30 PM – 10:00 PM CET
São Paulo Stock Exchange (B3): 2:00 PM – 9:00 PM CET
Mexican Stock Exchange (BMV): 3:30 PM – 10:00 PM CET
Europe
OMX Stockholm: 9:00 AM – 5:30 PM CET
OMX Copenhagen: 9:00 AM – 5:00 PM CET
OMX Helsinki: 9:00 AM – 5:30 PM CET
London Stock Exchange (LSE): 9:00 AM – 5:30 PM CET
Euronext (Paris, Amsterdam, Brussels, etc.): 9:00 AM – 5:30 PM CET
Deutsche Börse (Frankfurt): 9:00 AM – 5:30 PM CET
Swiss Exchange (SIX): 9:00 AM – 5:30 PM CET
Madrid Stock Exchange (BME): 9:00 AM – 5:30 PM CET
Lutar nog åt att köra fram till stängning i amerika ändå, kl 22.00. (Ex. Lynx Dynamic tror jag rapporterar nytt NAV runt 21-tiden)
Dvs Idag = alla kursändringar efter kl 22 igår kväll. Såvida man inte har några asiatiska värdepapper som trillar in mitt i natten så kommer man kunna se gårdagens resultat fram till öppning av europeiska börserna kl 9.00
Spara ditt data på server och se på andra enheter gör det enklare att titta på datat på mobila enheter (och ev. dela med sig till partner). Öppnar också upp för widgets som kommer i en senare relase.
Valutakurser uppdateras 3 gånger per dygn för att rapportera mer korrekt konvertering och avkastning under dagen (för värdepapper som ej handlas i SEK)