Inveztor - återkommer i ny skepnad Q2.2024

Ladda om sidan och se om det fungerar nu, v1.2.1.

(Formuläret för manuell inmatning behöver förbättras på många vis).

Det ska vara om det finns en tracker för det på yahoo finance, eller så kör du det med valutan XAU? Dela antalet gram med 28,3495 bara då det är spotpriset per ounce.

Funkar nu, tack.

Finns ingen tracker för fysiskt guld i SEK vad jag vet.
Jag brukar utgå från sek/gram Guldpris per gram | Se aktuellt dagspris på guld per gram enlig din beräkning så skulle 1 gram guld kosta 1007.31853098 SEK vilket inte verkar stämma.

My bad, XAU är spotpriset per troy ounce, så kursen för att få XAU i gram är 0.0321507466: då ser det ut så här för 1g guld:

Det är något strul med valutauppdateringarna så kursen är från 6e dec: Inveztor valutor

EDIT: nu är kursen uppdaterad och då säger 931 SEK så det verkar stämma.

1 gillning

Stort tack, nu är det fixat.

Ett annat problem som jag har haft till och från. När jag sätter lösenord så försvinner allting, app-sidan är helt tomt. Som tur är så gjorde jag en backup innan jag satte lösenord.

Ett allmänt tips. Jag är inte varumärkesjurist eller liknande, men…

Jag skulle noga kolla upp hur nära andra varumärken och registrerade företagsnamn du kan ligga, speciellt inom en så liknande bransch…

Tråkigt om du tvingas till namnbyte om din tjänst skulle få ordentlig tillväxt och “uppmärksammas”.

Det har påpekats tidigare i tråden, men svaret då som nu är att det är ett “non-profit” hobbyprojekt och det spelar ingen roll för mig vad det heter. Vilken lämplig domän som helst som kostar någon hundralapp duger :slight_smile:

1 gillning

Om appen blir väldigt populär kanske andra tankar väcks… Och jag skulle inte vara stensäker på att en stämning och skadeståndskrav är helt uteslutna.

Tack för tipset, har fixat den buggen nu.

2 gillningar

Widgets PREVIEW

Nu kan de som är modiga och har lust testa widgets!

Vad? Widgets är direklänkar till server-side renderade sidor som visar dina innehav som du ex. kan

• lägga till som widgets på olika enheter
  • dela med dig till make/maka

De uppdateras löpande med aktuell kurs och gör du ändringar på dina innehav så uppdateras även det automatiskt. Som ett medvetet val så visas inga summor utan endast procentuella värden.

Varje länk innehåller en kod som möjliggör att ditt krypterade data som lagras på servern kan dekrypteras och visas. Inget lösenord lagras på server och varje kod fungerar endast för exakt den länken. Vill du att länkarna ska sluta fungera så är det bara att byta synk-lösenord på den enhet som du använder för att lägga in dina innehav.

(Som skin in the game så länkar jag till min egen allvädersportfölj som exempel längre ner :slight_smile: )

Var?: Använder du Inveztor, så hittar du dina widgets under Övrigt-menyn (länk).

För närvarande så finns det en widget som är anpassad för att läggas som en medium fyrkantig widget på iPhone per

• plattform (screenshot nedan)
  • grupp (ex konto)
  • tillgångsslag
  • instrumenttyp

som visar

• Senaste utveckling (idag/igår)
  • Avkastning sedan start
  • Ev. hävstång
  • Diff från målvikt (mean absolute error)

Live min allväder hemskärm: Allväder widget square

Samt en rektangulär widget som är anpassad för att läggas som genomskinlig låsskärmswidget på iPhone. Denna finns än så länge endast för grupp/konto och visar

• tid för uppdatering
  • Senast utveckling (idag/igår)
  • Ev. hävstång
  • Samt indikator/graf för diff från målvikt för respektive innehav

Live min allväder låsskärm: Allväder widget rectangular

3 gillningar

Måste man gå via någon app på ios? Har du isf. Tips?

Jag kör Widget Web, ganska krånglig att ställa in men does the job och billig (10 kr/mån eller 69 kr engångskostnad tror jag)

1 gillning

Jag tycker programmet ser riktigt bra ut. Jag skulle vilja kunna sortera mina innehav efter bokstavsordning etc och inte som nu endast på storleksordning. Det är möjligt att jag har missat någon inställning.

Det som däremot har blivit fel när jag importer från Avanza är aktier som är noterade på flera börser. Det har blivit fel valuta på dessa.

Av mina aktier så har det blivit fel på följande:
Nordea (kommer in med SEK men jag har dessa i euro)
Hafnia (kommer in med USD men jag har mina i NOK.)
Enbridge (USD istället för CAD)
Bank of Nova Scotia (USD istället för CAD).

Hmm, jag trodde att aktier i olika valutor hade olika ISIN men tydligen inte :expressionless: Tack för tipset, ska åtgärda det när jag får tid.

Man kan tycka att de borde ha olika ISIN. Jag kollade på Bank of Nova Scotia på Avanza nu och hos Avanza har den samma ISIN för aktien som är noterad på NYSE och i Toronto. Om det är Avanza som har varit slarviga eller om det är samma ISIN låter jag vara osagt.

1 gillning

Nu ska det bli rätt, nu matchar den både på ISIN och valuta :+1:

1 gillning

Perfekt! Jag testar med en gång.

1 gillning

@RobertK Går det idag att “programmera” in Zinos ombalanseringsstrategi genom att ange olika parametrar eller är det något som du planerar för framtiden?
Det vore smidig att få med standardavvikelse automatisk och sedan möjlighet att sätta tolerans baserad på det.

Kuslig tajming :slight_smile:

2 gillningar

Vilken stjärna du är, stort tack.

1 gillning

@RobertK

Nu har jag testat att lägga in även mitt innehav på Opti men det verkar som om de två Amundi-fonderna kommer in med Euro istället för SEK.

Tittar jag i filen som jag exporterar ut från Opti så är det angivet SEK. Vid import till Inveztor så blir det istället Euro vilket gör att innehavet blir 11.5 gånger för stort.

Det är dessa två fonderna som ställer till det:
Amundi Index Solutions - Amundi Global Aggregate Bond I14HSK D
Amundi Index Solutions - Amundi Index MSCI Emerging Markets ISK-C

Jag kan såklart ändra valutan manuellt men frågan är vad som händer nästa gång jag importerar data från Opti?

Edit:
Nu tittade jag lite mer i detalj och såg att det var tre andra fonder som inte kom in från Opti-importen:

• Handelsbanken Global Småbolag Index Criteria A1 SEK
  • L&G Commodity Index Fund I SEK Acc Unhedged
  • Goldman Sachs Global High Yield Portfolio Base Acc Sek-Hedged