Det går bra att ändra vilket värdepapper som är “länkat” till ditt innehav, det ligger kvar vid nästa import.
Många av Optis värdepapper är svåra att matcha automatiskt då de inte listas med ISIN och bara finns via Yahoo Finance med andra namn. Så man får göra lite detektivarbete, leta rätt på ISIN på andra sätt och sedan söka på det via Yahoo Finance, då får man fram deras ticker som man kan söka på i Inveztor. Här är dom:
0P0001PJAT.ST - Amundi Index Solutions - Amundi Global Aggregate Bond I14HSK D
0P0001S5C0.ST - Amundi Index Solutions - Amundi Index MSCI Emerging Markets ISK-C
0P0000RUW6.ST - Goldman Sachs Global High Yield Portfolio Base Acc Sek-Hedged
0P0001QSHG.ST - L&G Commodity Index Fund I SEK Acc Unhedged
0P0001C30J.ST - Danske Invest SICAV - Global Index SI
Samt sök på “Handelsbanken Global Småb” så dyker den upp.
Jag väljer att ta upp mina frågor här istället för den andra tråden.
Är det möjlig att få med standardavvikelse vid import? Den datan har Nordnet, justetf och många andra tjänster.
Gällande 1sigma: Är det rätt uppfattat om en fond har standardavvikelse på 15% då sker ombalansering vid ±15%?
Varför jag blir osäkert är för att några har valt att ta standardavvikelse multiplicerat med vikten av värdepappret i portföljen. Ex. Ett värdepapper som är 10% av portföljen ska ombalanseras vid ±1,5%.
Och om man gör detta, alltså om en std finns skulle jag gilla en default på ± 1 sigma i tolerans i stället för 20% av målvikt som default är nu. Tog en bra stund att sätta allt detta manuellt. Dessutom känns det mer intuitivt att sätta tolerans i procent i stället för procentenheter som det är nu. Men det är smaksak.
För import behövs en dator men det går att lägga in innehav manuellt på en telefon också. Men det är i första hand tänkt att man arbetar på en dator men ev. använder en telefon för att hålla koll på sina innehav.
Ja det stämmer. Fonden ska ombalanseras vid ±15% relativt sig själv. Har den en målvikt på 10% i portföljen, så ska den ombalanseras vid ±1,5% relativt hela portföljen.
På Övrigt → Anpassa så kan du ställa in vilken default tolerans på målvikt du vill ha om du inte anger något på ett specifikt innehav. Detta måste naturligtvis anges procentuellt relativt målvikt, annars skulle det vara helt oanvändbart. Om du däremot ställer in en tolerans på ett specifikt innehav, då är det absoluta procent man matar in.
Nej, det där är fel. En ledtråd är om du rensar toleransfältet så står det i exemplet nedan 2.4% och det är baserat på default-inställningen (som du hittar under Övrigt → Anpassa) som i detta fallet är ställt på 20% (av målvikt). Så alltså 20% av 12% = 2.4%. Vill du ange tolerans på ett specifikt innehav så matar du in ett absolut värde.
Ok, det man knappar in i rutan för enskilda värdepapper är toleransen relativ hela portföljen och inte sig själv.
Guld med 5% målvikt, stadavvikelse på 14,6% ger ±0,73 och det är den procenten som ska anges.
Autoberäknad tolerans baserad på standardavvikelse hade underlättad en massa.
Tror du missförstod. Jag förstår att man kan ange vilken procent tolerans som ska vara default. Det jag önskar är att om en volatilitet är angiven för tillgången så används den som tolerans automatiskt. Självklart med en toggle för av/på för detta beteende.
Förstår problemet… Man kan ju börja med med erbjuda funktionen för Stockholmsbörsen och Xetra genom Nordnet. Borde betjäna de flesta affärerna för de flesta personerna.
Vore fantastiskt om ombalanseringen automatiskt föreslog den optimala courtageklassen för varje affär. Snål som jag är väntar jag hellre en dag för att få byta courtageklass i stället för att få allt gjort på samma gång med en suboptimal courtageklass.
Nej, inget sånt men tack ändå Det här är ett passion project för mig, något jag vill/behöver ha själv, sedan är det bara kul om det är fler som använder det.
Jag har sedan ett par dagar tillbaka problem med att komma in i programmet. Om jag återställer från en tidigare backup så kan jag se min data men om jag sedan stänger ner webbläsaren och vill gå in i programmet igen så händer ingenting. På Inveztor så står det bara “Laddar”.
Jag har testat med ett par olika webbläsare (safari och chrome på macOS 15.2 samt chrome och firefox på windows 11) och det blir samma fel.