Gillar programmet skarpt även om jag bara börjat testa.
Finns det något sätt att rediga var de olika grupperna visas på översikten? Utan att behöva radera och skapa om i rätt ordning?
Kan man visa summan för hela gruppen (alla alternativ) på något sätt?
Tråkigt men tyvärr så är det bara att börja om då. Jag försöker rätta till om jag upptäcker att användardatat inte går att migrera när jag släpper en ny version, men ibland går det inte.
Näe, i dagsläget går det inte. Eller jo det går troligtvis, om du exporterar datat så kan du redigera json-filen direkt och på så sätt ändra ordning, men det är inget jag har testat och rekommenderar.
Nope. Har inte tänkt att det skulle vara intressant, men visst finns det upplägg där det kan vara det. Funderar på saken.
Jag misstänkte att det var så. Inga problem så länge man vet om det.
Det verkar inte heller få att använda fler än 5 grupper heller?
Nu går dessutom en extra grupp åt för att kunna ha summan på de olika portföljerna jag följer.
Men jag kanske missförstår hur man ska använda appen. Det kanske går att få flera nivåer på något sätt?
Edit: Borde använda konto- gruppen och bara gruppera sådant som inte är 1:1 representerat av ett konto antar jag…
Det ska inte vara något rent tekniskt som sätter gränsen för antalet grupper, men jag har inte testat så många själv. Berätta gärna vilket upplägg du använder, skulle vara intressant att höra?
Vet inte om det är så intressant, men min huvudportfölj är utspridd på flera konton med olika strategier på de olika kontona. Dessutom har jag flera olika portföljer som jag vill se. Och i en del av dem så ville jag försöka gruppera ihop fonder så det blir mer översiktligt. Typ globala aktier, lång ränta, guld osv.
Men kan ju skapa fler grupper än 5 men när man går in på ett värdepapper och ska ange vilken grupp och alternativ den tillhör i rullgardinsmenyerna finns det bara sådana för de 5 första.
Nu kanske du redan har gjort det, men annars skulle jag rekommendera att du ställer in guld, lång ränta osv som Tillgångsslag istället för i en grupp (det går att lägga till egna tillgångsslag under Anpassa). Då ser du automatiskt fördelningen av de inom andra grupper (konton/portföljer mm).
Men jag ska kolla över hur det funkar med många (+5) grupper.
Jag har en ETF på Avanza som inte får uppdaterat kurs, den verkar ha fastnat på kursen från 24 november.
Det gäller följande ETF: XACT Nordic High Dividend Low Volatility (UCITS ETF) (B1 SEK)
Det står samma ISIN i Inveztor som är angivet i Avanza. Jag skall testa att lägga in den helt manuellt också.
Ah. Det har jag inte riktigt tänkt på att jobba med. Tack!
Nu ska det vara fixat.
Min “slavtelefon” står bara och laddar idag. Är det något knas eller behöver jag börja om?
Hmm, näe inte vad jag har upptäckt. Fungerar det som det ska på din “masterenhet”? Isåfall testa att återställa telefonen och sedan ställa in den som slav igen?
Även den bara laddar för mig nu.
Edit: Har lagt in allt igen och är tillbaka.
Hej och tack för fina uppdateringar det senaste!
Ett önskemål vore att kunna sortera innehaven i en portfölj efter obalans, alltså hur långt ifrån sina målvikter de är. Men inte bara i absoluta tal, utan i relation till de satta toleransbanden.
T.ex.
Tillgång A har en målvikt på 10% och en volatilitet (eller tolerans) på 20%, alltså 10%±2%-enheter.
Tillgång B har en målvikt på 20% och en volatilitet (eller tolerans) på 20%, alltså 20%±4%-enheter.
Om A vid ett tillfälle ligger på 11% och B på 21% borde A sorteras högre eftersom den, i relativa mått, är mer obalanserad.
Detta är användbart om t.ex. bara tillgång C egentligen är utanför toleransbandet och triggar ombalansering, men att denna ombalansering behöver finansieras genom att lite av A eller B säljs av.
Hur låter detta?
Tråkigt… hade du en backup att försöka med?
Det låter som en fullt rimlig sak att sortera på, sortering öht är ju något som saknas i appen.
Nej men nu har jag det.
I samband med ändringar i appen vill jag ju helst undvika att datat blir oanvändbart, särskilt för er som har matat in en hel del manuella värden. Därför kommer jag vid vissa tillfällen att lägga ut kommande version parallellt på adressen InveztorDev. Man kan antingen exportera från den skarpa appen och återställa, alternativt så “slav-kopplar” man denna version och får över datat automatiskt. Det är alltså rekommenderat att man provar sitt data i denna version och rapporterar ev. problem innan versionen blir skarp.
Under utveckling i dev-versionen (v1.3.0):
- Automatisk uträkning av kostnad och lämplig courtage-klass i ombalanseringsverktyget (för Avanza samt Nordnet)
- Automatisk standardavvikelse på många fonder (ska fortsätta undersöka att få in ETF:er mm också).
- Marknadsland på värdepapper
- Courtage-info för Nordnet/Avanza: Inveztor Courtageklasser (obs tar gärna emot korrekturläsning på detta)
Kan du lägga till courtage klasser för Private banking?