Inveztor - återkommer i ny skepnad Q2.2024

Hmm… får tänka på det ett tag. Det är en sak att lägga till det och hålla informationen up-to-date, men man måste också ha en inställning i Inveztor då som säger om man är PB-kund.

Vet inte exakt hur det är tänkt att fungera. Ett smidig sätt vore att själv ange vilken bank, courtage nivå samt om man har PB. Baserad på det hamna i rätt courtage kostnader.

Som det är just nu så behöver man inte ställa in något alls. Man får ju rätt bank automatiskt vid import, alternativt så väljer man bank om man lägger till ett värdepapper manuellt. Med det så vet ombalanseringsfunktionen vilket som är den bästa courtageklassen för vare affär för resp. värdepapper samt vad kostnaden blir.

1 gillning

Historisk utveckling

Håller på att lägga in historisk utveckling på enskilda värdepapper, vilket kan vara kul i sig att se. Men framför allt tycker jag att det är intressant att kunna se på portfölj-/kontonivå (särskilt eftersom det gör att du kan se “bakåt i tiden”, oavsett hur länge du har kört en viss portfölj).

• Den viktar varje innehav och summerar utvecklingen vilket motsvarar kontinuerlig/daglig ombalansering till samma vikt.

• Om du använder belåning/hävstång så kan du välja att visa med (default) eller utan hävstång. Det motsvarar kontinuerlig/daglig återställning av hävstången till samma nivå. Den tar även hänsyn och gör avdrag för räntekostnaden enligt inställd belåningsränta.

• Om du har målvikter på samtliga värdepapper så kan du även välja att visa historiken för målfördelningen (istället för default som är aktuell fördelning)

Exempel från min allvädersportfölj (aktuell hävstång 1.43x):

1 gillning
  • Finns det funktion att helt enkelt jämföra två index / fonder? T.ex. om jag vill jämföra nya Avanza Global mot DNB Global, och se vilka innehav som saknas och deras vikt i DNB?
  • Om jag så enkelt som möjligt vill se hur en portfölj ser ut med XXX fond och YYY fond, hur gör man det? Jag trycker på plus-knappen uppe till höger, men då kommer femtielva textfält upp. Jag vill bara skriva typ “Lysa Hållbar”, eller “90% DNB Global, 10% DNB Tillväxtmarknad”. Dvs bara så snabbt som möjligt se innehav i storleksordning, utan att behöva ange antal, GAV, ränta, valutaspread etc. Bara för att utforska hypotetiska portföljer

Fokus med Inveztor är att hålla koll på verkliga innehav. Funktionen du tänker på finns däremot på FeeFighters Jämför-sida, men det fungerar bara för fonder som rapporterar sina innehav till Finansinspektionen. Lägg till fonder där och välj “Visa som portfölj”, se exempel:

https://feefighters.se/compare?isin=(SE0000671919;0,90)&isin=(SE0005796331;0,10)

2 gillningar

Tack, FeeFighters var väldigt intressant. Hoppas du hinner lägga lite tid på att underhålla den också och inte lägger all tid på Inveztor :blush:

2 gillningar

Mitt Lysa har inte uppdaterats på ett tag men Fondo har det. Kan det bero det på helger osv?

1 gillning

Ja precis… fanns en bugg som inte hanterade alla “glapp” pga helger. Rättat nu.

1 gillning

v1.3.0

Ny funktion

• Utveckling (3 mån, 1 år osv) på värdepapper
  • Utveckling på grupper (3 mån, 1 år osv), inkl. hävstång
  • Automatisk beräkning av optimal courtageklass hos Nordnet och Avanza vid ombalansering
  • Automatisk standardavvikelse på värdepapper (till att börja med de flesta fonder)

Uppdaterad funktion

• Innehavslistan expanderas med detaljer beroende på skärmbredd

Obs, hänger sig applikationen när du försöker gå in på en grupp/konto, ladda om på startadressen (/app) och gå sedan till Övrigt → Datahantering → Synka, så kanske det ordnar till sig.

Obs, viktig sak som jag glömt skriva om i samband med de automatiska kursuppdateringar. Man måste rensa bort den manuellt lagrade kursen på de innehav som ska uppdateras automatiskt. Manuellt inmatade kurser markeras numera med ett lås i innehavslistan, se nedan:

1 gillning

En liten buggrapport:

Tiden verkar vara fel inställd.

Och dessutom kan jag inte logga in med lösenord på mobilen (Safari iOS 18). Inget händer när man trycker ”Retur”.

1 gillning

Det verkar finnas en bugg med att använda lösenord på en slavenhet… ska kika på det.

EDIT: @kallegrens Nu borde du komma vidare

Tack! Funkar perfekt!

1 gillning

Ny buggrapport:

I ombalanseringsverktyget räknas inte kostnaden för courtage in, enbart valutaväxlingsavgift. Har inte matat in courtageinformation i innehaven, så jag använder den automatiska courtageväljaren.

1 gillning

Det är/var faktiskt tvärtom, det var bara courtage som räknades med. Har fixat det nu.

Har inte tänkt helt färdigt hur jag ska göra, men för närvarande är det bara den automatiska uträkningen som är igång (det spelar alltså ingen roll om man har skrivit in något manuellt på innehaven).

Innehav vid import registreras som manuellt inmatade. Är det inte bättre att sätta det som blankt från början?

Nu snurrar bara appen i min pull-enhet men push på datorn fungerar. Har återställt allt utan att få det att fungera igen.

Nu står den också och bara laddar, precis som förra gången. Vad gör jag för fel eller är det knas?

Hmm, om du uppdaterar innehav som är manuella så fortsätter dom att vara manuella, annars så bör det bli automatiska? Hur gör du exakt, och import från vad?

Meh… snurrar det direkt på startsidan, eller kan du gå till Datahantering och testa “synka” (på slav-enheten alltså)?

Jag kommer inte till /app. Inveztor.se fungerar men inte /app.