ISK konto

Kan man ha flera ISK Konton på flera banker ?

T.ex ett på Avanza, ett på Swed Bank o.s.v…

Hej Eva,

Det går alldeles utmärkt! Du kan ha flera på samma bank också om du skulle vilja dela upp dina konton för olika ändamål eller strategier.

/Jonatan

Det går jättebra. Själv har jag tre olika nu… ett hos banken för minimalt månadssparande och tillhörande förmånsfördelarna, ett ISK hos Nordnet och sedan ett hos Lysa.

Bara var aktsam att inte flytta rund pengarna för mycket mellan olika ISK-konton… i så fall kommer kommer du betala lite mer skatt året därpå. ISK beskattas nämligen på saldon vid varje kvartal OCH vid varje insättning/köp. Det går att eventuellt gå rund detta genom att “sälja” strax förre ett kvartalsskift (1 jan, 1 apr, 1 jul och 1 okt), parkera pengarna annanstans en kort tid och sedan köpa strax kvartalsskiftet på det nya ISK-kontot.

Man kan flytta värdepapper mellan egna ISK utan skattekonsekvenser. Detta skriver Avanza angående att flytta värdepapper mellan egna ISK-konton.

Att flytta värdepapper mellan två ISK medför ingen skattekonsekvens och du kan enkelt begära flytten direkt på vår sajt.

https://www.avanza.se/kundservice.html/839/hur-flyttar-jag-vardepapper-mellan-mina-konton/3eba8b91-3603-412c-a88c-e0ef290264ea?categoryId=559