ISK som sparkonto

Eftersom 300.000kr är skattebefriat att ha på ISK efter nyår så undrar jag om någon i forumet har koll på om någon av bankerna erbjuder ränta på innestående medel.

Om någon har sparränta på ISK slipper man ju 30% skatt på avkastningsränta. Någon nischbank kan kanske erbjuda 2-3% i inlåningsränta tänker jag.

Mina föräldrar har 0,75% i ränta hos sin sparbank på sina sparpengar och det är ju inte bra i långa loppet, men de vill heller inte ta risk, pengarna har de om något skulle behöva lagas i huset eller om de måste köpa en ny bil etc.

Någon som har koll på ränta på innestående belopp på ISK?

Personligen har jag aldrig hört om någon bank som har det, poängen är ju stt det är ett investeringssparkonto.

Mangold erbjuder 2,50% ränta på depåkonto. Dock så verkar det inte vara på ISK. Så det verkar inte finnas någon som erbjuder ränta på ISK.

Jag hade ränta på mitt ISK konto fram till april i år men sedan försvann det, jag antar att styrräntan blev för låg.

1 gillning

Om jag hade mindre än 300 000 kr som är gränsen för skattefrihet på ISK, och skulle välja mellan ett sparkonto utanför ISK och en kort räntefond inom ISK, då hade jag valt det skattefria alternativet på ISK.

Som ex Simplicity Likviditet som har givit 13% på fem år d v s 2,5% i snitt per år. Positivt avkastande men underpresterade mot inflationen när den var hög.

1 gillning

Jag har inte sett något ISK som haft i närheten av lika hög inlåningsränta som de bättre sparkontona, hur du än räknar med skatten.

Tillochmed avanzas egna sparkonto är inte bäst men långt bättre än ett ISK.