Levler ger 1% på pengar man har på sitt ISK som inte är investerade, vilket i dagens läge är lågt, men det beskattas ju inte med 30% Finns det någon annan aktör som ger högre ränta på ett “Sparkonto” på ISK
Att man alltid skall behöva tänka bort 30% på ens räntevinster (med sjunkande ränta) är ju alltid surt. Någon som vet hur det ser ut i andra länder?
Första året kapitalskatten på ränta kan bli seriösa summor därför intressant fråga.
Om det rent juridiskt går att ha ett sparkonto på ISK för en plattform borde det ju kunna locka mycket pengar.
Du får det att låta som att det är något positivt att ha sparkonto på ISK? Du verkar missa att kapitalet beskattas med schablonintäkten, så i nuläget med 3.62% schablontäkt blir din skatt på ränteintäkterna över 100% på dina ISK-likvider med ränta på 1%.
Min poäng är att jag letar efter optimal förvaringsplats för likvider när de inte är investerade. När räntan var över 4% hade Schablonskatt varit bättre, just nu är ju så inte fallet med sjunkande räntor. (Speciellt inte när all inlåningsränta faller under 3).
Svaret är att du kommer så gott om alltid ha negativ avkastning på likvider på en ISK även när du får ränta på dessa, då det är högst osannolikt att den räntan slår schablonintäkten eftersom idén med beskattningen är att riskfria investeringar inte ska löna sig i en ISK. Likvidränta eller korträntefond är väl det som blir naturliga val för att minska skadan. Det som blir den centrala frågan är om likviderna förväntas ligga oanvända längre än över ett kvartal då det kan bli intressant att plocka ut likviderna för temporär placering utanför innan de flyttas tillbaka till en ISK.
Nästa år blir det dock en ny faktor i och med att du ej schablonbeskattas under 150k (och 300k 2026), men det är ju inga större pengar ändå.
Jag förstår poängen med ränta på ett isk. Har du tex 100kr likvid vill ogärna köpa aktier för att riskera att bli en ”enpetare”. Då är det bättre att invänta några utdelningar eller nästa lön innan du handlar. Avanza och Nordnet hade tidigare 0,25% på isk och Handelsbanken har väl en blygsam ränta just nu på isk? Tror dock att Levler är bäst på marknaden just nu både avseende courtage och ränta på isk.
Jag fick för mig att räntan där var högre, men då har de sänkt, vilket kanske inte är så konstigt. I takt med att räntenivåerna går ner tror jag isk-ränta kommer försvinna. Men fram tills dess kan man ju gynna nätmäklare som har det