Hur är det som det brukar låta i podden…? Förändring kommer ur “nu fan får det räcka”. Där är jag nu. Men hur kommer jag vidare?
Jag har drivit enskild firma i ungefär fem år. Idiotisk företagsform, det vet jag men när jag startade var jag i en utmattningsdepression och hade inget aktiekapital. Har just startat ab som ska ta över verksamheten men jag vill inte ta min ruttna ekonomi in i ytterligare ett företag. Något måste hända.
Jag jobbar med hästar. Dvs jag jobbar dygnet runt och tjänar ingenting. Min verksamhet växer och växer, men vinsten är för låg. Jag omsätter numera ungefär två miljoner, så pengar finns i omlopp men inget blir kvar till mig. Jag har konstant ekonomisk ångest. Oroar mig för kvartalsmomsen, för lönerna (har fem anställda), för hur jag ska fortsätta orka och för hur livet ska bli om jag inte får ihop detta.
Jag är så innerligt trött på att vara Sveriges sämsta företagare. Jag är intresserad av både företagande och ekonomi och har trots allt ett himla driv. Älskar mitt jobb större delen av tiden. Men den ekonomiska ångesten äter upp mig.
Utmattningsdepression och ambition brukar ofta vara en dålig kombination. Du startade trots allt ditt företag då, vid helt fel tidpunkt. Varför känner du att du måste ha ett eget företag? Varför inte ta en paus från det ett tag? Om motivationen infinner sig senare, så kan du ju starta en firma på deltid, utöver ett annat arbete, även om det kanske också rör till det för utbrändheten?
Det är väl många som misslyckas med sina företag, men tar lärdomar och får erfarenhet samtidigt vilket gör att du får lite större chans att lyckas nästa gång?
Ta hand om dig själv i första hand. Allt är inte jobb eller pengar.
Tack för att du delar med dig och jag förstår verkligen frustrationen. Skulle du kunna tänka dig att ställa upp på en provpodd så skulle vi kunna prata om din verksamhet? Tänker worst-case är en förlorad timme för oss båda.
Jag driver 2 bolag idag, och känner själv att det är svårt att ta betalt. Men det låter som om ingeting blir över så tar du för lite betalt.
Jag började med att verkligen lära mig att läsa den löpande bokföringen hyffsat och sen höjde jag priserna kraftigt, då får du sanningen om din verksamhet behövs och förtjänar att leva, eller om ni enbart har kunder på pris. Tänk inte ! att kunderna inte har råd , det är en prioteringsfråga för kunden, vill dom ha /behöver era produkter tjänster då löser dom det.
Mitt motto är att alltid tänka jag ska tjäna mer på att driva eget än om jag vore anställd inom min utbildning.
Hästar är ju en magiskt svår bransch. Lite pengar och mycket känslor. Jag gissar att de flesta trollar med knäna på något sätt, om man inte har en rejäl ekonomisk uppbackning någon annanstans ifrån. Jag tror definitivt inte att du är en dålig företagare, snarare precis tvärt om. Du har kommit långt!
Du är ine ensam @kapsejsa
Här finns erfarenhet av mångmiljonskulder i enkild firma som ändå fortfarande drivs - eftersom “det kommer att bli bättre”. En klassisk hållning hos mjölkföretagare, å ena sidan många klagomål och å andra sidan nästintill sjuklig optimism! Nu har dock banken sagt upp check-krediten och aviserat att “vi vill att ni ser er om efter en annan bank” så framtiden är lite för spännande minst sagt. Årsomsättning ca 8 miljoner, två anställda.
Men “räntorna är på väg ner och mjölkpriset på väg upp så vi kan ju inte lägga av nu…”
Svårt att sova och tilltagande symtom på allvarlig stress, ffa hos mig.
Känner mig mer och mer maktlös!!
Jag har själv erfarenhet av att driva ett framgångsriks företag, och sälja det (dumt) samt att starta nya företag som bara kostat mig en massa pengar, tid, krossade förhållanden och vänner som man tappar kontakten med.
Men inte i något av dessa fallen har jag ansett mig vara en dålig företagare.
Med 5 anställda tror jag inte du är det heller!
Det finns många grundare till företag som sovit i bilen, man kan ta från en mycket men inte sin vilja.
Visst är det något bättre att driva ett bolag som aktiebolag, men om du sätter ditt AB i konkurs så kan du var bränd ändå.
Tror du bör sitta lite med en budget, gör en 5-års budget och försök komma fram till hur du kan ta lite mer betalt, hur du kan öka omsättningen, om du behöver 5 anställda, kanske några andra kostnader som kan skalas bort?
Du har såklart rätt i att utgångspunkten inte var speciellt bra. Jag brukar skämta om att jag är helt oanställningsbar, och att det är därför jag är egen. Det ligger nog ändå något i det. Jag identifierar mig mycket med mitt företag och jag förstår att det inte är helt sunt. Funderat mycket sista tiden på vem jag skulle vara utan mitt yrke och företagande, och får kämpa mycket för att särskilja vem jag är från vad jag gör på dagarna. Tanken på att vara anställd ger mig andningssvårigheter. Jag vill så gärna få styra min tid.
Fantastiskt klarhet i ämnet, känner igen mig och förstår precis!
Du kanske kan börja såhär, bestäm dig för att alla affärer behöver vara en bra affär och höj priserna dit, om du då dubblar priserna så kan hälften säga nej till samma utgångsläge som du har idag till mindre jobb.
Med tanke på att du verkar ha kunder har du antagligen utrymmet att kunna bli bortvald. Om du bli ifrågasatt så säg att jag jobbar med hållbarhet och det innefattar även mental och ekonomisk hållbarhet. Nu verkar du ha testat altenativ1 och vet vad det innebär, kanske dags att testa altenativ2
Affärsidén med företaget är att bedriva rehab- och konvalescensstall. Vi har ett trettiotal platser vintertid och ett fyrtiotal platser sommartid. Ungefär hälften av platserna hyr vi ut som stallplatser till inackorderingar, och andra hälften är hästar under rehab eller som är konvalescenter. På sommaren är fördelningen ca 10-30. Vi samarbetar med flera veterinärkliniker i närheten och får en del av hästarna på remiss. Jag är legitimerad djursjukskötare, motsvarande sjuksköterska på humansidan.
Utöver rehabverksamheten åker jag ut till kunder i närområdet och tränar hästar, håller lektioner och håller också större kurser/event med inriktning rehabträning.
Jag tjänar mest pengar på den sistnämnda delen av verksamheten, men lägger överlägset mest tid på den verksamhet jag har på gården. Det är såklart ologiskt. Verksamheten på gården skänker mig dock mycket glädje.
Tillägg: Ja, precis. Jag har en fast anställd med månadslön (80 %) och resten timanställda. I lågsäsong motsvarande drygt 1,5 heltidsanställd. Högsäsong motsvarande ca 2,5 heltidsanställda.
Jag har höjt mina priser successivt vartefter efterfrågan har ökat. Stallplatserna vi hyr ut ger nästan ingen vinst. Vi hade från början fullservice på boxarna vi hyrde ut, tills jag en dag räknade ut att om jag ska ha betalt för all min arbetstid, backade jag 3000 kr per box och månad. Det gick inte att ta betalt i relation till mängden arbete. Alltså började vi istället hyra ut boxar där hästägarna själva tar hand om sin häst. De boxarna genererar nästan ingen vinst, men de bär sig även med det lilla arbete som ingår. Den prisnivå vi ligger på idag upplever jag är maxnivå. Dvs det är ingen rusning på boxarna men folk flyttar heller inte ut.
När det gäller rehab-upplägget så höjde vi vid årsskiftet rejält, från 9560 kr + moms i månaden till 13 200 kr + moms i månaden. I priset ingår träning, omvårdnad, mockning, förbereda foder, fodra/släppa in/ut fyra gånger om dagen, strö i boxen och foder.
Jag upplever en markant skillnad sedan vi höjde priserna. Flera tackar nej pga priset, men många kommer ändå. Vi har jobbat upp ett starkt varumärke. Samtidigt finns det en gräns för vad folk kan betala, och jag upplever det nu som att vi är nära den gränsen. Att priset höjts gör dock att det inte är lika panikartat när en box står tom ibland. I en drömvärld skulle vi ha full beläggning hela tiden, men så ser ju inte verkligheten ut.
Har glömt att säga, men grymt jobbat, du är absolut inte Sverige sämsta företagare!
Tänker mest att det är lätt att man upplever saker som kanske inte stämmer. Ett sätt att testa olika prisnivåer är att paketera (nästan) samma sak i olika nivåer, ungefär som caféer gör. De säljer fulkaffe, cappuccino, pumpkin-latte-extra-frappochino-delux:
Same shit (nästan) men jättestor prisskillnad. Det är bara ett sätt att mjölka olika konsumenter på deras betalvilja. Kanske går samma tänk att applicera på hästvård. Dina kunder kan få basic-paketet eller deluxpaketet - egentligen ganska liten skillnad för dig, men för den som har pengarna vill man kanske inte snåla in på sin favoritpålle! Den som inte har pengarna nöjer sig med basic-paketet och du förlorar ingen kund.
Jag bara tänker högt här och ger lite tips (kan dock inget om hästar )
Har noll insikt i hästvärlden, förutom en kusin som håller på. Men spånar lite. Ledsen om det är totalt korkat.
Måste träning och rehab ske i ert stall med hästen på plats? Låter som en dyr historia för både er och kunden. Går det inte få videoläkarbesök för häst, som med Kry?
Finns det hästintresserade som skulle betala för att få hjälpa till med enkla sysslor bara för att få vara nära en häst?
Kanske naivt av mig att tro det går att organisera något vettigt mha intresserade amatörer, men många skulle nog betala medlemsavgift bara för att få mocka enligt schema för motionen, miljön och närheten till djuren. Några hundralappar i månaden för att få mocka och utfordra x antal ggr i veckan. Låter som en bra deal jämfört med att köpa egen häst
Som sagt; ledsen om det är helt snedtänkt. Jag är totalt okunnig och bara funderar högt.