Sviker man arbetsgivaren om man inte längre ekonomiskt behöver arbetet

Vi kan säga såhär, jag har tidigt i livet fått goda råd som jag har följt. Detta har resulterat att jag idag som 38 åring vid sidan av mitt helt vanliga heltidsarbete har en sammanlagd investeringsportföljd värd någonstan mellan 60-70 Mkr.

Detta konkretiserades för ett år sedan då jag sålde ett investeringsbolag och kunde kvittera bort alla lån och satt med 15 Mkr på kontot. De senaste 10-15 åren hade man amorteringar kring 150 Kkr i månaden för lån till investeringar, nu går dessa summor ner i egna fickor.

Lever som vilken Svensson som helst med låga kostnader.

Men… jobbar heltid i ett mindre bolag. Känns att ledningen räknar med att jag kommer att sköta bolagets verksamhet även i all framtid. Det känns att det kostar mig mera att vara anställd än det hämtar, har en hel del egna projekt som jag hellre skulle lägga min tid på.

Känns ändå som om jag skulle svika bolaget efter allt vad det satsat tid på mig.
Kunde det finnas förståelse för att jobba t.ex. 60% och sköta nuvarande uppgifter och ge bolaget möjlighet att hitta nya resurser. Själva arbetet består av förvaltning, uppföljning och planering.

Kunde det fungera (finns det förståelse) med en sorts annna anställningsmodell där man är anställd att sköta vissa arbeten men fritt bestämmer om sina dagar, lite som företagare/konsult.

4 gillningar

It is just business. Ditt arbete är en transaktion. Du säljer tid och bolaget köper den.

När du slutar erbjuda din tid till försäljning, då får bolaget hitta en annan person köpa tid av.

Du sviker ingen om du är uppriktig.

31 gillningar

Grattis till en drömsits!

Om jag vore du hade jag inte ägnat din arbetsgivare en tanke. Jag hade sagt upp mig i ungefär samma sekund som jag insett att jag var ekonomiskt fri.
Men det är jag det. Jag har gott om ideer för hur jag hellre spenderar min tid än med ett förvärvsarbete som anställd.

Om du verkligen tycker att jobbet ger dig någonting så är det väl bara att dryfta de frågor du har i trådstarten. Vad är det värsta som kan hända? “Jag skulle vilja gå över till att jobba som rådgivare på konsultbasis x dagar i veckan. Nehej, går inte det? Vad synd, då får jag väl fiska, hänga med kidsen, förvalta min portfölj, skriva en bok, träna inför ett triathlon, resa jorden runt då.”

14 gillningar

Kan vara det svenskaste jag läst. Du har vunnit, gör vad du vill!

22 gillningar

Här har du filosofisk långläsning på ämnet i bredare bemärkelse :smiley:

“Nehej, går inte det? Vad synd, då får jag väl fiska, hänga med kidsen” :saluting_face:

Tack, skönt att höra det från någon annan än ens eget förnuft.

8 gillningar

Sviker bolaget?

Om du dog imorgon skulle dom inte hänga läpp särskilt länge.

2 gillningar

Man är inte livegen i Sverige och har ingen lojalitet mot företaget utöver anställningsavtalet. De må vara trevliga ooch så men varenda arbetsgivare avskedar vid behov.

4 gillningar

Som anställd är du inte skyldig arbetsgivaren din framtid utan kan säga upp dig när det passar dig. Du kan också välja att vara kvar på deltid ett tag om du vill och arbetsgivaren samtycker men ingen är oumbärlig på en arbetsplats.

2 gillningar

Jag hade blivit omöjlig att ha och göra med. Skulle slutat på studs.

3 gillningar

Jag förstår att du säkert vill vara anonym men dig hade jag gärna sett som gäst i podden. Vilka råd var det du fick som ung egentligen?

3 gillningar

Om du vill vara generös kan du be att få ner på halvtid, och coacha en kollega som kan ta över ditt jobb.

1 gillning

Ja du sviker företaget om det precis har satsat stora resurser på dig. Det betyder inte att du måste stanna förevigt men att plötsligt säga upp sig från ingenstans just efter stora investeringar i dig som person är inte snyggt, den underförstådda dealen är att du levererar avkastning på investeringen i form av att faktiskt utföra jobbet en tid framöver.

2 gillningar

Nej, du säljer din tid till företaget.
När din uppsägningstid går ut har du fullföljt dina åtaganden.

1 gillning

I all enkelhet köp fastigheter och skog som i sig står som säkerhet för lånen med maximal hävstång. I kombination med låga räntor under hela perioden och en oförväntat hög värdeökning på tillgångarna speciellt i baltikum.

3 gillningar

Hög risk och håll tummarna mao? :joy:

Skog är egentligen som investering relativt riskfri, avvkastningen skall man utgå från att är medelmåttlig men möjligheten att själv påverka utfallet är stort. Men det är ändå frågan om fysiska tillgångar som stadigt har ökat i värde sett med långt perspektiv. De senaste årens kraftiga ökning av skogarnas värde beror till stora delar på bortfallet av ryskt virke från den europeiska marknaden.

1 gillning

Grattis å starkt jobbat! Som andra skrivit ha ett jobb är en transaktion mellan arbetsgivare och arbetstagare. Tid VS lön. Man ska inte lägga känslor i saker och ting som man skriver avtal på och man ska inte skriva avtal på känslor :grin:

2 gillningar

Arbetsgivare / arbetstagare …

De har enorma förväntningar på dig, men få skyldigheter och lite/ingen empati.

Skit i dem, tänk bara på dig själv.
Sen kan man vara schysst iaf, men utan att kompromissa

Du “betalar” alltså för att jobba åt någon annan?

Köp upp bolaget och lägg ner det. Eller stanna kvar och bli din egen arbetsgivare.