Finns det oväntade utmaningar med att inte vara anställd?

Planerar inför min FIRE och funderar en del gällande oväntade utmaningar med att lämna anställning och förvärvslivet. Den uppenbara och det man lägger mest tid på att fundera över är givetvis att det slutar komma in en lön den 25:e varje månad. Men visst finns det helt andra kostnader och utmaningar som man kanske glömmer bort. Exempelvis att du kanske har telefon/abonnemang via jobbet, krångligt om man skulle behöva skaffa lån eller ha en kreditkort och ange att man är arbetslös. Pensionsinbetalningar slutar och kanske är det så att man har försäkringar via jobbet som man nu istället måste ta privat.

Skulle gärna vilja få lite feedback från er som är i FIRE. Vad skall man tänka på förutom att lönen slutar komma så man inte blir överraskad?

1 gillning

Att du behöver något att annat som du går/arbetar MOT snarare än att du går FRÅN något. Det är en variant på klassikern, målet är inte målet, resan är målet. Vad kommer din resa vara från det att du har retired early?

Det skulle jag säga är det absolut viktigaste för välmåendet. Har man en gång lärt sig hantera pengar och skapa pengar, så behöver man inte oroa sig för pensionen eller så. Det kommer man alltid kunna lösa. Ungefär som en fjäril inte oroar sig för att bli puppa. :slightly_smiling_face:

1 gillning

Tror många främst tänker på ekonomiska/praktiska saker MEN jag känner nog att den stora utmaningen trots allt ligger på andra plan (om vi nu nått fram till FIRE) Står på kanten till det själv men tvekar en del trots allt. Ägnade i princip hela 2020 åt att skriva en bok så det har jag t ex testat på.

Mentalt att man inte riktigt vet vad man ska säga då någon frågar vad man jobbar med/gör.

Kunna ta lån, och andra “system” som är uppbyggda på att man anger vilken lön man har, och att man HAR regelbunden lön.

De andra, partner, släkt, bekanta är fortfarande upptagna med att jobba :stuck_out_tongue_winking_eye: Dvs livet blir på något sätt ändå inrutat i arbetstid, semesterperioder osv om man vill göra saker tillsammans med andra.

Mycket “aktiviteter” är anpassade till att man gör efter arbetstid. Så vill du t ex gå en kurs kanske den bara erbjuds på helg/kvällstid.

Fylla dagen med innehåll, de 9-10 timmar YTTERLIGARE du ni är ledig ska fyllas med något annat kul/meningsfullt. Visst känns det fantastiskt men kan också kännas långtråkigt.

Inga “kollegor” som du spontant träffar dagligen (normalt utom just nu) ger dig input och tankar automatiskt. Nu blir det liksom väldigt lite av det och du behöver aktivt driva det själv genom vad du gör på dagarna. Hemma i soffan träffar man få annat än sotarn och något postbud möjligtvis.

Är nog också skillnad i vilken period i livet man är. 40 år och småbarn, 55 år och andra som också gått i pension osv bli nog annorlunda än 38 år ensamstående utan barn osv.

Så det handlar nog om en slags identitet och sysselsättning.

Sen är FÖRDELARNA många, fram för allt att det går mindre pengar om man kan vara flexibel med tid men det var inte riktigt frågeställningen.

Den borde oroa sig eftersom det normalt är puppan som blir en fjäril :grinning:.

2 gillningar

Tack för många bra tankar. Så här reflekterar jag på det du skriver utifrån min egen situation.

När någon frågar vad man numera jobbar med: Att man trots allt sätter upp ett eget bolag och att man sysslar med kapitalförvaltning. Vips så har du ett jobb och en anställning. Bra dessutom att ha ett bolag om man får för sig att konsulta lite eller rent av prova en affärsidé.

Alla andra arbetar: Efter en pandemi där ens föräldrar tagit den största isoleringssmällen så skulle jag definitivt spenderat mer tid med dem, och de är redan pensionärer och har massor av tid. Sedan har jag turen att jag har en vän som sedan många år tillbaks är i FIRE. Tror han hade uppskattat om vi kunde umgås lite mer.

Fylla dagen: Här har jag en tanke att först gå ner i arbetstid. Kanske 2 dagar i veckan. Vad som då inträffar är att jag kan försöka hinna göra allt tråkigt vardagspyssel på torsdag eller fredag så att jag sedan i princip här helt av med alla vardagsmåsten när väl helgen börjar och min fru, barn och vänner är lediga. Skulle vara så otroligt skönt att slippa välja mellan att diska/tvätta/klippa gräset och att åka ut på diverse spännande utflykter.

Inga kollegor: Är det inte typ så det varit i ett år nu under Pandemin. Jag uppskattar givetvis även jag att träffa kollegorna men känner inget behov att träffa dem 5 dagar i veckan. Jag är betydligt närmre familj, släkt och vänner.

Vilken period: Jag har medvetet väntat tills dess att alla barnen börjat skolan. Hade inte velat lyfta barnen från dagis/förskola bara för att jag går hemma. Då hade det bara blivit som en förlängd föräldraledighet och jag tror att barnen hade saknat sina kompisar.

Egentligen tänkte jag att tråden skulle vara lite mer praktiskt inriktad. Ex, blir det extra problem när någon tar en kreditupplysning på dig. Kan mitt life-hack att sätta upp en egen firma lösa alla dessa små praktiska problem som man kanske inte tänker på?

Vi är också nära och har valt att köra eget bolag som konsulter på deltid mellan anställningslivet och fritidslivet. På så sätt hinner man vänja sig vid att ha mer tid, hitta andra sätt att träffa folk än så man gör som anställd med kollegor, luncher mm.

Det är bra att tänka igenom vad man vill göra med sin tid tidigt. Ligga på soffan och slappa kan vara gott i ett halvår eller så men knappast det vill göra med resten av livet. Själv har jag mer idéer än vad jag kommer att hinna genomföra medan min fru är mer beroende av externa drivkrafter. Tillsammans vill engagera oss ideellt och ”arbeta” för bra organisationer som vi redan identifierat i utvecklingsländer, för att ge tillbaka lite till världen och de som inte haft turen att födas i ett rikt land som Sverige.

Ekonomiskt tror jag den mentalt största utmaningen är just inflektionspunkten när man går från att öka kapitalet till att man ser att det minskar varje månad/år. Det är en utmaning jag själv inte riktigt är kompis med även om det såklart är planen. Det är skillnad mellan det logiska och emotionella. Bra att förbereda sig på detta skifte så man inte blir för snål när man verkligen är fri att göra precis vad man vill 24/7 :slight_smile:

Sen är det som Jan var inne på - resan är minst lika viktig som målet - och man måste såklart ha en plan för vad man vill göra när man väl är i mål.

1 gillning

Haft egen firma i många år.

Ofta uppfattas det som mer osäkert/diffust av olika organisationer/företag än en regelbunden lön och anställning från ”någon annan”.

För att inte tala om t ex Försäkringskassan, sjukskrivning och deras regelverk när de räknar på inkomst.

1 gillning