Hyra ut hus privat eller AB

Har lyssnat på del 1 och 2 om att starta företag och har många tankar som snurrar i huvudet. Skulle behöva bolla med någon som kan, om vår situation. Familjen har två hus som hyrs ut korttid nu via booking.com bland annat, men tankar finns på att driva det inom ett bolag. När blir det lönsamt? Det är väl den stora frågan. Det är så otroligt svårt att komma fram till själv…Nu hämmas vi av reglerna för att det inte ska bli en näringsverksamhet, samt att vi inte kan dra av för alla kostnader vi haft av renovering. Samtidigt är det ju fördelaktiga skatteregler att som privatperson hyra ut.

Blir också lite skrämd av att inte kunna ta vilken hyra vill vi, ifall vi vill hyra ut det på längre tid (8 månader) med slutdatum. För privatuthyrning av egen bostad förstår jag att det problemet inte riktigt föreligger i praktiken. Eller?

För korttidsuthyrningen så satsar vi på det som Jan tar upp “ta så mycket betalat så du förlorar X % av kunderna”. En bra produkt, med färre kunder, och mer betalat, är vår melodi. Jättekul avsnitt, då jag nog egentligen borde vara livsstilsentreprenör. Jag vet inte riktigt vad jag förväntar mig av detta inlägg men jag sitter med en stor frustration över att inte veta vad som är bäst. Svårt att komma vidare. Tankar?