Jag och min hustru har gått i tankarna ett tag om att starta något eget vid sidan av våra vanliga yrken. Min svärfar och hans bästa vän äger för närvarande ett hus där de lyckats väldigt bra med uthyrning och efter RTs poddande om företagande samt avsnittet med Main Home har sporrat oss lite mer.
För närvarande äger vi en bostadsrätt och har en del undanstoppat för framtida boende men tanken slog mig att sälja vår bostadsrätt för att istället hyra någon annanstans. Detta för att frigöra kapital för att sedan köpa ett hus (hyra ut som kollektiv eller dela upp och bygga attefallshus) och dessa ska i sin tur hyras ut.
Det är kanske bra ekonomiskt men jag skulle se det som att ta på sig problem med löpande underhåll som stopp i avlopp, trasiga maskiner, obetalda hyror, stökiga hyresgäster osv.
Förmodligen överdriver jag problemen, de flesta människor är trots allt väldigt trevliga och lätta att ha med att göra, men risken för att det kan hända skulle få mig att backa ur. Jag hade placerat kapitalet på börsen istället. Med tät uppföljning för att skydda det.
Tack för svar! Jo precis, en riskbedömning är givetvis rimlig eftersom detta är saker som man absolut springer in i. Som vilket husägande som helst kräver detta en buffert.
Börsen är bra men får man igång en fungerande uthyrningsmodell kan du accelerera “get rich”-fasen på börsen ganska mycket. Sen lär detta fungera som en bra “stay rich”-fas också.
Var arbetslös i ett par år fram tills augusti förra året.
Köpt ett hus på 170kvm, med inflyttning nu i augusti.
Finns en del att göra, nytt tak kommer behövas snart. (Blir nog någon form av sunroof, så bakar man ihop det i ett grönt lån, swedbank har ett för 1.9% tex.
Tanken är att hyra ut halva bo i halva, längre fram i tiden kanske jag hyr ut hela.
Tog ett blancolån, för att ha råd med kontantinsatsen. (120k, åkte in på börsen i januari till ockerränta, hade tur med uppgången lol.)
Finns ju olika nivåer av risk folk är villiga att ta, jag är ganska extrem, men enda anledningen att jag tog en vanlig anställning var just för att kunna inhandla ett hyreshus.
Kör på, säg till banken att du vill flytta in i huset, inte att du vill hyra ut osv, det blir helt andra kalkyler.
Tackar
Jao, ge inte upp vid ett nej. Jag tror nog att man kan få till 2st Huslån, innan bankerna säger nej.
Jag vetifan hur många banker jag frågade, 6+ säkert.
Jag tror fastigheter är en decent investering, bra möjligheter till hävstång.