Välkommen till forumet! ![]()
Nej, jag pratar alltid i relativa termer jämfört med marknadens förväntningar. Jag borde varit tydligare med detta i avsnittet, för du är inte den enda som missuppfattat. Se detta inlägg:
Om marknadsräntan stiger är det per definition en oväntad räntestegring, eftersom förväntningen på det framtida ränteläget styrs av marknaden. Jämför Riksbankens styrränta, där förändringar prisas in av marknaden så fort de kommuniceras.
Ja, men då har en effektiv marknad redan prisat in detta, och priset på t.ex. råvaror och realräntor reflekterar redan framtidens inflationsförväntning.
Detta är absolut ett koncept som inte är intuitivt och som kräver några extra varv för att förstå. Skaparen av Golden Butterfly har tyvärr också gjort tankefel kring detta.
Det är precis detta som man gjort i bl.a. Dragon Portfolio-artikeln samt Shahidis bok Balanced Asset Allocation. Jag länkar till dessa i mitt första inlägg. I båda fallen har man kommit fram till att en optimal portfölj inte överviktar tillväxt-tillgångar, utan är balanserad för alla ekonomiska klimat.
Jag kan tyvärr inte få fram en exakt likadan visualisering på PortfolioVisualizer, men vi kan titta på rullande 5-årsavkastning för att få en känsla för spridningen av utfall:
Rullande avkastning, grundportfölj och avancerad portfölj i USD.
Rullande avkastning, grundportfölj och avancerad portfölj i SEK.
Du kan även titta på Monte Carlo-simuleringen som jag gjorde nyligen, som också ger en uppfattning om detta.