Det är ingenting jag förespråkar. Guld är ett av de mest trendande tillgångsslag som finns, så det kan lika gärna fortsätta upp ett bra tag till.
Min rekommendation är att följa strategin som beskrivs i mitt inlägg om “optimalt månadssparande”, dvs köpa enligt målfördelning i första hand, eller bäst + sämst (dvs guld + räntor i nuläget) i andra hand.
Detta skulle jag avråda från. Tittar du i min räntetriangel så är AMF Lång och Captor Iris i helt olika delar. Insisterar du på att diversifiera så hade jag rekommenderat ETF:erna IS04 + IS05 som används i avancerade portföljen.
Personligen är jag inte särskilt orolig över emittentrisk - jag litar på att fondbolagen håller mina tillgångar separerade från sina egna. Jag hör aldrig/sällan denna oro nämnas i andra trådar om globala indexfonder. Den största anledningen att utveckla grundportföljen mot en avancerad portfölj är att optimera belåningsgrad. Generellt skulle jag dock rekommendera att köra på med grundportföljen i åtminstone några månader först, för att få en känsla för strategin.
Tillägg: Läste ditt inlägg lite noggrannare nu. Risken med tillfälliga köpstopp är absolut mer relevant. Lösningen skulle isåfall vara att komplettera med ETF:er, om du är orolig.
Man kan dock äta hävstången ![]()