Här kommer en ögonblicksbild av min portfölj utan hävstång.
Zino:
sannolikt bör ombalansering ha triggats i guldet för många av er
För mig triggades guld redan i april och just nu ligger det någonstans mellan övre toleransband och trigger för rebalansering. Råvaror triggades igår då det åkte under sin nedre gräns så det åtgärdas nästa vecka.
I skrivande stund ser utvecklingen i år ut som följer jämfört med Storebrand Global All Countries (lila) och Plus Allabolag Sverige (rosa):
1 år:
Under sommaren 2024 antog successivt min portfölj till stora delar sitt nuvarande utseende även om några mindre justeringar har skett sedan dess. För enkelhetens skull kommer jag att använda 1 juli 2024 som portföljens startdatum framöver och fram till till idag ser utvecklingen ut som följer:
Man ska naturligtvis ha med sig att det fortfarande är väldigt kort tid som har förflutit.
Jag har en något mer avancerad variant än grundportföljen utan belåning. De fina ex-ante beräkningar som @RobertK och @Zino presenterat tyder ju på att grundportföljen har stora fördelar och på flera sätt är fullt tillräcklig och robust om man inte använder hävstång. Jag kommer ändå att fortsätta med min portfölj av främst två skäl. Dels leder en mer avancerad portfölj till något “fler ägg i korgen” vilket är en viktig mental aspekt för mig, dels är förväntad max drawdown lägre vilket också är en viktig parameter för min del.
Spännande fortsättning följer! ![]()