Jakten på den "ultimata" allvädersportföljen

@1havde Jo, det stämmer att det är tack vare dig jag förstod hur belåningen på Nordnet räknas ut :slight_smile:

Som jag skrev i tråden där vi diskuterade det anser jag dock att Nordnet marknadsför sig på ett fult sätt. Det de kallar för 40% ”belåningsgrad” motsvarar i själva verket 28% (1,39x hävstång) - 36% (1,56x hävstång) portföljbelåningsgrad, beroende på hur hög “FGB” (fondernas genomsnittliga belåningsgrad) du kommit upp i.

Eftersom detta är min tråd har jag valt att vara mer korrekt i mina ordval, så när jag skriver 34,4% portföljbelåningsgrad i tabellen så menar jag det du kallar för 40% belåningsgrad (titta i kolumnen till vänster i tabellen så står det också). Detta eftersom 40% belåning av FGB 85,9% = 0,4 * 0,859 = 34,4%.

Det är mer korrekt att benämna belåningsgraden på detta sätt, eftersom uträkningen av maximal hävstång görs med denna siffra:
Maximal hävstång = 1 / (1 - portföljbelåningsgrad) = 1 / (1 - 0,344) = 1,52x

Här missförstår du mig också - jag skriver såhär:

Sammanfattat så menar vi samma sak, men vi uttrycker det på olika sätt, eftersom Nordnet använder förvirrande ordval och marknadsföring :slightly_smiling_face: