Jakten på den "ultimata" allvädersportföljen

Under 2022 gick vi från en aktieexponering på 28% i januari till 67% i december. Vi hade en allvädersportfölj första delen av året, lade sedan om och ökade exponeringen mot aktiemarknaden under senvår och framåt genom veckovisa insättningar.

Läget är svårbedömt. 2023 kommer bli tufft för många hushåll och vissa branscher.
Som det ser ut nu kommer vi att fortsätta en ökning upp mot kanske 80% fram till sommaren.

Min huvudtes är att osäkerheten kommer att minska, dvs det blir under våren klarare hur illa/ vilken typ av recession vi får, och det i sig är positivt för börsen. Det största problemet just nu är att marknaden inte vet vad som väntar: Hur illa blir det för privatpersoner och konsumtion, hur slår ränteökningarna, blir det riktigt illa på fastighetsmarknaden eller inte, hur utvecklar sig kriget i Ukraina, etc.

Den största nersiderisken jag kan se är hur Kina agerar när det gäller stöd till Ryssland, och hur situationen med Taiwan utvecklar sig. Jag tror även att vi kommer att ha en strukturellt högre inflation under många år framåt (kanske mer lämpat för en separat tråd), men detta är dock inte nödvändigtvis dåligt för aktiemarknaden. Och avslutningsvis, som vi vet kan det alltid dyka upp “unknown unknowns”.

Så summa summarum, jag är betydligt mer positiv till 2023 än vad jag var inför 2022 som jag skrev i trådarna då det begav sig.

2 gillningar