Jag kan ha missat något (562 poster) eller bara kan för lite.
Om man har en tillgång man inte kunna valutasäkra (IS04), skulle man kunna hitta någon formel/”axel” eller annan faktor med vars hjälp man skulle kunna vikta om tillgångarna för att helt/delvis kompensera för USD/SEK-risken. Dvs finns det något valutasamband längs inflations-/tillväxtaxlarna man skulle kunna utnyttja?
Eftersom fonden investerar i Svenska räntebärande papper så är ju valutasäkring N/A.
Lite synd också att lägga alla ägg i Sverigekorgen tycker jag.
Dessutom står det så här i fondfaktabladet av någon anledning:
Valutarisk – fonden kan investera i finansiella instrument som är utfärdade i andra valutor än fondens basvaluta. Som en följd av detta omfattas fonden av den valutarisk som uppstår av förändringar i växelkurserna.
Så kan man absolut tänka, men vi behöver komma upp kring minst 17% volatilitet för statsobligationerna, för att matcha aktier och guld!
Om vi kräver att hälften av statsobligationerna ska vara AMF Räntefond Mix (för att det ska vara någon vits att ha med fonden), och resterande hälft IS04/DBXG så behöver vi ändå utöka allokeringen till statsobligationer med ca +50%. Det är mycket, och då lägger vi nästan till lika mycket valutarisk som vi tar bort. ICGB har lägre volatilitet än IS04/DBXG, så om vi blandar in den behöver vi utöka ännu mer. Jag vill inte röra grundallokeringen!
Intressant frågeställning! Tyvärr inget jag känner till, valutarörelser är såvitt jag vet inte möjliga att få in i det ramverket.
Fonden investerar även i norska, danska och finska räntepapper, med valutasäkring. Men absolut, i den perfekta av världar hade även amerikanska och europeiska räntepapper ingått.
Ur senaste månadsrapporten:
Verkar vara mycket tveksamheter kring Captor Iris Bond, vilket jag förstår! Den är inte på något sätt obligat att ha med i portföljen. För mig var den dock en välkommen upptäckt, eftersom jag i nuläget lägger stor vikt vid valutasäkring. För andra kan förstås andra risker kännas mer angelägna.
Hej,
Nu har jag läst denna tråden med stort nöje över ett tag och beslutat att göra en variant på detta tema själv. Men jag skulle redan nu vilja be om hjälp att förstå ett par koncept som jag inte riktigt greppar.
1. Ombalansering - hur gör ni som har en motsvarande portfölj detta i praktiken?
Som jag förstår det bör ombalansering ske vid 1 sigma rörelse PER FOND.
Men likvider som skapas vid en försäljning kan ju omöjligt fördelas direkt om man inte pratar om väldigt stora summor…
2. Insteg i portföljen - nu är väl tanken att portföljens natur skall göra utvecklingen god oavsett klimat men ser ni anledning att köpa in sig i portföljen över tid (givet att totalbeloppet kan motivera det vs transaktionskostnaderna)? Eller rent av att spekulativt jobba med att bygga upp de delar där man anser att man “tajmar” marknaden bäst?
Stort tack för en otroligt givande tråd!
Det är statistiskt bäst att investera allt på en gång. Den här är ju dessutom så säker den kan bli i princip.
När det gäller ombalansering brukar jag utnyttja krediten från portföljbelåning för att köpa och sälja samtidigt, även med fonder. Det blir en kostnad för krediten men den belastas ju bara under enstaka dagar så dem blir extremt låg.
Det är lättare att göra exakt på Avanza som visar handels- och likviddagar tydligt. Så jag brukar kolla där för att i alla fall få samma handelsdag på fonderna som jag byter på Nordnet.
Välkommen till forumet, kul att du uppskattar tråden!
Det mest pragmatiska sättet att göra det på är att investera försäljningssumman direkt i den/de fonder som för tillfället går sämst (inte utspritt över alla fonder).
I mina fondförslag har jag i möjligaste mån valt utdelande fonder, vilket minimerar transaktionskostnaderna för ombalansering, eftersom man sparar in courtage genom att ibland “slippa” försäljning.
Som @MLU påpekar är det rationellt korrekta att köpa hela portföljen på en gång. Kan/vill man inte det hade jag byggt upp portföljen gradvis genom att köpa den/de tillgångar som för tillfället går sämst.
Tack för snabba svar!
Jag som många andra på forumet har lite kärat ned mig i AuAg och har tänkt mig att i någon grad inkludera Precious Green i portföljen.
Jag tyckte mig ha sett Precious Green i en nu borttagen mellanportfölj också.
Hur ser du @Zino (eller andra) på den fonden i relation till kvadranterna och hur bör man tänka kring påverkan på tillgångsslagens viktningen (60 aktier/40 guld?) ?
Samma fråga har jag om Essential Metals (Guld/Råvaror?) och Silver Bullet (Guld?) också.
Det stämmer att jag hade den som förslag ett tag, för att komma runt att Avanza inte inkluderar guld-ETC:er i sin ränterabatt. Jag har dock tagit bort det portföljförslaget pga bristande riskparitet hos räntedelen, se mitt senaste inlägg om volatilitet. Jag är inte heller något stort fan av den fonden, hade hellre sett att aktiedelen bara var globalt index och att förvaltningsavgiften följaktligen hade kunnat vara mycket lägre.
Om du ändå vill ha med fonden kan du läsa @Longshort inlägg i tråden för inspiration.
Jag skrev såhär i tråden om Essential Metals:
Silver Bullet äger jag själv som en liten krydda i min guldallokering. Notera dock att gruvbolag har mycket högre korrelation till aktier och därmed försämrar portföljens riskjusterade avkastning jämfört med direkt ägande av ädelmetaller, se detta inlägg i tråden.
Tyckte denna diskussion var väldigt intressant. Vilken skillnad mellan teoretiker (ekonomer) utan skin in the game (och behov av att ha rätt för egots skull) och någon med skin in the game som har en lång track rekord, djup förståelse av makro och inte bryr sig om att ha rätt bara att förstå vad som är sant.
Denna artikel förklarar en del saker han diskuterar:
Tack för ett fortsatt letande efter den ultimata allvädersportföljen!
Kul att du länkade den, hade själv precis läst den!
Jag är så kluven inför 2023. Å ena sidan skriker makroindikatorer recession, men å andra sidan förväntar sig alla det, och nuvarande lättnadsrally har fått rejäl fart som kanske kan hålla hela året?
Jag håller därför portföljen ganska neutral just nu, med endast 10% övervikt mot låg tillväxt. Hur tänker du (och ni andra) om utsikterna för 2023?
Tagit bort personlig information.
Under 2022 gick vi från en aktieexponering på 28% i januari till 67% i december. Vi hade en allvädersportfölj första delen av året, lade sedan om och ökade exponeringen mot aktiemarknaden under senvår och framåt genom veckovisa insättningar.
Läget är svårbedömt. 2023 kommer bli tufft för många hushåll och vissa branscher.
Som det ser ut nu kommer vi att fortsätta en ökning upp mot kanske 80% fram till sommaren.
Min huvudtes är att osäkerheten kommer att minska, dvs det blir under våren klarare hur illa/ vilken typ av recession vi får, och det i sig är positivt för börsen. Det största problemet just nu är att marknaden inte vet vad som väntar: Hur illa blir det för privatpersoner och konsumtion, hur slår ränteökningarna, blir det riktigt illa på fastighetsmarknaden eller inte, hur utvecklar sig kriget i Ukraina, etc.
Den största nersiderisken jag kan se är hur Kina agerar när det gäller stöd till Ryssland, och hur situationen med Taiwan utvecklar sig. Jag tror även att vi kommer att ha en strukturellt högre inflation under många år framåt (kanske mer lämpat för en separat tråd), men detta är dock inte nödvändigtvis dåligt för aktiemarknaden. Och avslutningsvis, som vi vet kan det alltid dyka upp “unknown unknowns”.
Så summa summarum, jag är betydligt mer positiv till 2023 än vad jag var inför 2022 som jag skrev i trådarna då det begav sig.
Jag ger mig själv bästa betyg för min gissning i tråden du länkar. Under slutet av året skrev jag också att det bottnar någon gång mot slutet av 2023. Det betyder att vi får ett år som fortsätter i moll, men som sedan mot slutet vänder upp och tar oss vidare mot högre toppar. Det gäller att vara beredd och att ha alla tillgångsslag för att reda ut det som kommer. I min flytt av medel kommer jag också gå bort från en aktiv räntefond som innehåller enbart riktigt korta räntor till en ordentlig ränteportfölj. En sak jag upptäckte är att alla räntefonder jag använder mig av är valutasäkrade mot SEK.
Angående styrräntan sitter jag på staketet och kan inte bestämma mig. Vi får en höjning nu i februari till 3.00%. Sedan är det mycket mer svårt att sia om vart den tar vägen. Jag ser lika många som säger den kommer gå upp till 4%, som säger den toppar nu i februari. Oavsett gör det bara att svenska långa räntor kommer in i spel igen. Äntligen!
Intressant – tolkar jag rätt att du tror det blir recession under 2023, men att börsåret ändå blir positivt eftersom förväntningarna/osäkerheten i nuläget är värre än effekterna av den faktiska recessionen? Det var ett annorlunda perspektiv!
Stämmer detta verkligen? Det hade gjort mig väldigt glatt överraskad, men om vi tar Handelsbanken Euro Obligation som exempel så hittar jag ingenting om valutasäkring angivet i faktabladet?
Jag håller med resonemanget på Greg Jensens i podden jag länkade om en real nedgång av gdp. Han sa 2023 usa -2% och Europa -3% av många olika anledningar som ett mycket sannolikt scenario.
Ändringar:
-Jag gjorde tilt mot högre inflation+ lägre tillväxt, köpte extra tips och guld.
-Har dragit ner kina med 66% båda aktier och räntor pga politisk risk, tänk Ryssland, gjorde detta mars 2022.
Sedan håller jag med @Jacke78 att dela upp aktier geografisk: Har USA, Asien, Kina, Japan, Mexico, India, Sverige separat för att de kan börja röra sig mer okorrelerad.
Spännande att se vad som händer.
Jag gick tillbaka och läste på alla deras räntefonder i det ordinarie utbudet. Där hittar jag fem stycken som antingen är helt valutasäkrade till SEK eller får vara exponerade med max 2% i andra valutor.
- Handelsbanken Företagsobligation (A1 SEK) – duration 2,02 år (max 7 år)
- Handelsbanken Företagsobligation Investment Grade (A1 SEK) – duration 0,89 år (1-3 år)
- Handelsbanken Hållbar Global High Yield (A1 SEK) – duration 2,4 år (2 - 6 år)
- Handelsbanken Hållbar Global Obligation (A1 SEK) – duration 3,09 år (0 - 7 år)
- Handelsbanken Institutionell Kortränta (A1 SEK) – duration 0,57 år (3 mån - 3 år)
Korrekt. Recession tror jag “alla” räknar med, men ingen vet riktigt hur den kommer gestalta sig, eller hur djup den blir.
Tanken med en allvädersportfölj är väl att inte behöva försöka förutse hur det kommer att gå? 
Precis, därför håller jag ju portföljen tämligen neutral som jag skrev 
Hej!
Har kollat en del på faktorinvesteringar och en fundering slog mig som jag tänker att ni här nog har koll på givet valet av aktie-exponering.
Eftersom vi tänker att momentum är en existerande faktor; om man har värde-fonder så är det väl viktigt att de inte tar in aktier med för mycket negativt momentum tänker jag? Det är ju förekommande att ett bolag går från att inte vara klassificerad som ett värdebolag till att bli det, i en nergång, med potentiellt negativt momentum.
Har ni lyckats utröna om ZPRV, ZPRX osv har någon strategi för att undvika för mycket negativt momentum (typ vänta lite innan man tar in nya aktier, vet att det ska finnas fonder som gör)? Eller tänker ni att det inte spelar någon roll?