Vad kommer börsen sluta på den 31 december 2022?

Minus för svenska men plus för globala, tack vare stark dollar (eftersom du valt ett globalt index i kronor vilket gör att även dollarutvecklingen ska räknas in där)… bägge två index dock max 10 från nollan. Spekulativt, naturligtvis.

1 gillning

Det är 62% kvar av året. Om börsen går upp i snitt 7% per år så bör den gå upp 4% på den tid som är kvar av året. Stockholmsbörsen slutar då på -16% (-20% till -10%) medan globalbörsen slutar på -4% (-10% till 0%).

Jag tror inte på att räkna så här förenklat egentligen. Det är stor varians i utfallen och mycket slump. Jag tror bara att alla andra utfall är sämre gissningar. :slightly_smiling_face:

8 gillningar

Det är ju rent godtyckligt vilken valuta man väljer att mäta ett globalindex i. Dollarkursen bär på den största valutarisken i indexet i och med att hälften av fonden investerar i amerikanska bolag. Men den andra hälften av fonden är ju exponerad mot helt andra valutor!

Jag tycker det är rimligt att mäta indexet i SEK för oss svenskar!

1 gillning

Gissar att Sverige landar mellan -10 - 0%
Global mellan 0 - 10%

5 gillningar

Tror på -20 till -30% mest för att nyår bör vara efter bottnen som jag tror sker i höst och att den kan bli tuff (-40 till -50). Går inte in på mina motiv för den tron i denna tråden för det finns här. Alltså tror jag börsen är på uppgång från botten mot årsskiftet.

Tror inte på någon större skillnad mellan Stockholm och Globalt eftersom väntevärdet på sikt för valutor är ±0. Alltså att SEK återhämtar sig mot USD under året. Eller rättare sagt att SEK fallet något långsammare än USD mot värden i verkligheten :slight_smile:

3 gillningar

Jag undrar om det där inte blir lite för förenklat. Att Stockholmsbörsen skulle gå precis enligt det långsiktiga genomsnittet resterande del av året när den första ~tredjedelen gått mer än 20% sämre än genomsnittet. Nog borde den väl rekylera uppåt så länge det inte dyker upp någon riktigt dålig nyhet för Sverige? Och om några av de tunga molnen över världen skingras (krig, covid i Kina, supply chains) så borde de flesta börser till och med åka lite raket.

1 gillning

Vi får se om resultatet blir annorlunda nu för Stockolmsbörsen jämfört med när jag postade en liknande omröstning i början av januari.

Omröstning: Börsen 2022 - Aktier och börsnoteringar (IPO) | Aktieforum - RikaTillsammans Forumet

Jag står fast vid vad jag sa i den tråden.

Själv hamnade jag till slut i en gissning på en sättning på -10% till -30%. Det är en ganska stökig makromiljö med ett gäng potentiella problem som t ex Ukraina/ Taiwan, envis inflation, fortsatta logistikproblem, vinsthemtagningar, etc.

2 gillningar

Ja precis? Jag har väl inte sagt något annat? Ska bli intressant att se! Min gissning kvarstår dock pga faktorerna jag nämnde.

1 gillning

Jag sade att det är förenklat och att variansen är stor. :slight_smile:

Genomsnittet är ju på mycket längre perioder än enstaka år. Men om jag utgår från genomsnittet så tror jag alltså att börsen kommer att gå upp 7% från dagens nivå fram till den 18 maj 2023. På 62% av den tiden bör vi få 4% av den utvecklingen.

Jag vet inte varför det är relevant vad som hänt tidigare? Framöver kan det ju lika gärna komma fler kriser och/eller lättnader. Det är inbakat i snittet.

Du väljer också att titta på utvecklingen från årsskiftet. Det är en helt godtycklig tidsperiod. Det är nästan mer relevant att kursen har gått ner 6% de senaste 12 månaderna, och att en “rekyl-potential” då skulle vara värd 6% plus den genomsnittliga 7% uppgången = +13%. I så fall blir det fram till årsskiftet +17% från dagens värdering och vi slutar på -7% för helåret.

LF Global ligger +10% senaste 12 månaderna och skulle med samma resonemang kunna göra en rekyl på -10% plus 7% = -3%. Vid årsskiftet ligger den då på +1% från dagens värdering.

Om man överhuvudtaget tror på rekyler.

1 gillning

Jag tror det går ner om räntorna fortsätter höjas.

Är dock inte säkert att räntan går ner.

Det mesta av uppgångar på aktier och fastigheter etc sedan 2010 tror jag kan förklaras av låg ränta.

1 gillning

Jag är en obotlig optimist, och förmodligen färgad av att den enda större nedgången jag varit med om som investerad på börsen är covid, och där fick vi ju en snabb rekyl uppåt som hette duga.

1 gillning

Många räntehöjningar är nog redan inprisade. Det är snarare avsteg från den kommunicerade räntehöjningsplanen uppåt eller nedåt som kommer påverka kursen i motsatt riktning.

Jag tror inte riktigt det är så enkelt med fastighetspriserna, tillgång och efterfrågan spelar fortfarande en stor roll. Även om man såklart kan låna mer med en lägre ränta. Aktier tror jag är mindre påverkade av ränta på det sättet, förutom bolag som är väldigt låneintensiva då.

1 gillning

En intressant artikel från Henrik Mitelman på Di som belyser att när det ser som mörkast ut och investerarsentimentet är som värst kan det snart vända.

Mitelman: Att alla deppar är ett gott tecken för börsen (di.se)

Jag tror som sagt dock att året kommer sluta ner (och att närmaste åren kanske inte blir så kul), men som jag skrev i en annan tråd börjar vi gå in igen med regelbundna insättningar för att öka på exponeringen igen.

2 gillningar

Köp när det flyter blod på gatorna säger man. Frågan är dock om det flyter tillräckligt än.

I princip ingen har blivit av med jobbet eller fått sälja sin bostad med förlust. Börsen har gått ner 20%. Låg arbetslöshet.

Känns som det blir värre innan det blir bättre

4 gillningar

Hade vi inte den här omröstningen vid nyår? Eller är detta en “halvtidskoll”?

Hursomhelst är jag nog mer inne på att det backar under 2022, men långt ifrån någon krasch. En sättning a la 15-20% kanske.

tillägg - Jag hittade den:

tillägg igen - @NiclasT hade redan postat den ser jag nu. :slight_smile:

2 gillningar

Jag kan konstatera att forumet (än så länge, sett till de som röstat) är ganska optimistiskt lagt. 72 procent tror att Stockholmsbörsen kommer att sluta på något bättre än vad den står på idag. Resten tvärt om. Finns en liknande (men inte lika stor) majoritet som tror på positiv utveckling i USA under resten av året (då har jag räknat hela intervallet på - 10% - 0% som en uppgång).

Jag har röstat på mer än -30 procent både i Sverige och i USA. Många menar att de oroligheter som skapar nervositet och nedgångar på börserna redan är inprisade, eller i alla fall att sannolikheterna för fortsatta oroligheter är det. Jag vete fan… i grund och botten är det här mest en känsla, men den känslan säger att det vi sett nu har bara börjat. Det kommer en viss uppgång nu under sommaren och sedan ned, ned, ned och ned igen. Mina argument:

• Många som varit sena till festen drar sig ur då det inte är så kul längre
  • Inflationen fortsätter att öka, trots ränteökningar, vilket leder till ytterligare ränteökningar… och då inflationen inte ger med sig blir trycket på löneökningar för stort, och så är vi igång igen.
  • Med högre räntor blir det helt enkelt väldigt lockande att sätta pengarna någon annanstans än på börsen, vilket det inte har varit tidigare. Mycket investerade pengar har i praktiken varit “inlåsta” i brist på andra alternativ.
  • Kriget i Ukraina fortsätter, i en eller annan form, under i vart fall hela året (Putin hittar ingen väg ut)
1 gillning

Just denna känslan är det som får mig att tro att vi snarare bottnar ur just nu i marknaden.

Marknaden är framåtblikande och vänder när framtidsutsikterna ser som allra sämst ur. Tänk att det är derivatan på den ekonomiska utveckligen som är marknadspriset på aktiemarknaden.

Räntorna är kända var de ska barka. Give or take. Därmed har den mer “attraktiva” räntan redan märkts av i aktiekurserna.

Inflationen är dålig för att investera i “fixed income”. D.v.s. räntepapper. Till skillnad från företag som snarare drabbas av en förändring (ökning) av inflationen. Där (på lång sikt) man snarare har en real avkastning.

Lönerna hänger inte med priserna just nu, så bolagen kan öka sina marginaler. Vilket snarare lär gå till att betala av lån för att sänka ökade räntekostnader.

Marknadsräntorna kommer hållas nere eftersom efterfrågan på att låna pengar kommer gå ner (tuffare ekonomiska tider).

3 gillningar

Jag hoppas att du har rätt. Det jag ser framför mig är ingen trevlig läsning för någon alls (möjligen med undantag för den som sitter på en stensäker anställning och torrt krut till hösten). Sedan kan det bli som du skriver, att den höga inflationen i sig snarare gör det svårare att ha pengarna utanför börsen än lättare, och då får vi kanske inte den effekt som jag tror på.

Uppsägning pga arbetsbrist vore rena vinstlotten för mig.