Tack för uppmuntrande svar. Jag har haft svårt att motivera mig att hålla en strategi i räntedelen. Och har de senaste åren och gått upp och ner i innehavet av räntepapper (korta / företags har jag inga alls nu).
Jag har haft turen hittills att lyckas med att använda räntekapitalet för att timea köp av andra tillgångslag vid rätt tillfälle. Men den turen håller sig så klart inte i längden. Så därav på väg tillbaka till en alla väder strategi.
Nu ligger jag på: (55% totalt undre halvan / i låg tillväxt)
10% av portföljen i långa räntepapper. Vilket är 10% upp gentemot december och ett steg i återgång till en alla väder portfölj. (låg inflation + låg tillväxt)
Har nu:
5% iShares $ Treasury Bond 20+yr UCITS ETF och
5% Xtrackers II Eurozone Government Bond 25+ UCITS ETF 1C
26 % i guld (låg tillväxt) (där jag ser guld och silver som delar i andra kvadranter också)
10% i silver.(låg tillväxt)
9% Volatilitet.
Målet är egentligen just nu att ha 25% i låg tillväxt och låg inflation kvadranten - likt förslag här i tråden.
15% i långa papper
5% företagsobligationer
5% extra i volatilitet
Men man kan väl säga att jag nu har bet på framförallt guld, men också silver, som hedge mot inflation och låg tillväxt. (silver och guld som värdebevarare)
Men ett annat bet är att silver också kan prestera om tillväxten slår till oväntat. (dvs istället för företagsobligationer) (silver som komponent i industri) (alltså i sjunkande inflation och ökande tillväxt)
Jag har även då till skillnad från många andra i tråden här 5% av aktiedelen i “REIT” Vilket också kan kompensera vid låg inflation och högre tillväxt.
Är jag helt ute och cyklar där?
Övre halvan av kvadranterna är i nuläget 45% (eftersom guld och silver kan prestera även här)
25% i aktier, varav
5% REIT (hög tillväxt + hög inflation) (också vid låg inflation)
7,5% Value (hög tillväxt + hög inflation) (bör också prestera “rellativt” i låg tillväxt och hög inflation)
5% Global index (hög tillväxt + låg inflation)
5% EM (hög tillväxt + låg inflation)
2% EM smalcap (hög tillväxt + låg inflation)
1% New Energy (hög tillväxt + låg inflation)
Sen har jag 20% i hög tillväxt Hög inflation kvadranten. varav ca
9% i realräntor, (men ska låta det öka till ca 10%)
9% i råvaror (Ska ner till ca 7%)
3 % i guld och silver gruvbolag. (ska vara ca 3%)
I denna kvadrant bör också guld och silver samt aktier generellt bidra.
Men, jo, jag ska ta och öka på långa räntedelen då…
kanske med 5% i AMF räntefond mix? (för att det är enklare att balanser om i en fond)
Det blir i så fall på bekostnad av att guld ska ner till 21% tänker jag mig?